Jakość też się zmienia.. odwrotnie proporcjonalnie do design'u..
Mówisz, że dawne produkty Shimano są zdecydowanie lepszej jakości niż produkowane aktualnie? Postęp techniczny idzie do przodu więc i sprzet powinien być coraz lepszy.
Tak uważam i nie jest to opinia odosobniona. Komponenty Shimano z lat dziewięćdziesiątych uchodzą aktualnie za bardzo poszukiwaną klasykę i powszechna jest opinia że trwałością przewyższały o niebo dzisiejszy sprzęt.
Po pierwsze kiedyś produkcja odbywała się tylko w Japonii (mniejsze ilości ale z większym naciskiem na jakość) aktualnie jest to masówka klepana gdzieś w Malezji czy innym Tajwanie.. Po drugie postęp techniczny jest ukierunkowany niekoniecznie na te cechy na którym nam akurat zależy.. Aktualnie nie trudno zauważyć że priorytetem jest często waga. Na potrzeby zawodowego kolarstwa wprowadzane są innowacje które maja służyć lepszemu wykorzystaniu energii sportowca (sztywność, sztywność, sztywność..) (przy rekreacyjnym użytkowaniu pewnie nie poczujemy nawet różnicy) a odbijają się na trwałości która dla nas jest priorytetem (np wspomniane wyżej ewolucje połączenia korba-oś suportu)
Dla zwolenników spiskowej teorii dziejów jest jeszcze teza że spadek trwałości jest poniekąd zamierzony (sprzęt sie zużywa, trzeba kupić nowy, obroty są duże, kasy jest więcej)
Słyszałem kiedyś opinię że STX'a wycofano bo nie chciał się psuć
Moim zdaniem to już troszkę przesada i popadanie w paranoje
Gdzieś słyszałem nawet że Race Face przeniosło produkcje z Kanady na daleki wschód aby zaspokoić zapotrzebowanie masowego rynku.. ale to nie jest informacja potwierdzona.
Jeżeli chodzi o mnie to mogę się pochwalić korbą Deore '88 (FC-MT60) i piastami LX parallax '96 (FH-M563) i jestem z nich bardzo zadowolony :mrgreen: Teraz poluje na jakiś suport XT na kwadrat
Zapomniałbym jeszcze (a to chyba dobrze o niej świadczy
) -przerzutka tylna STX '99 (RD-MC34) katowana na codzień i przerzutka tylna XT '99 (RD-M750) czekająca na resztę nowego pojazdu