Autor Wątek: Sakwiarze na kołach 28" jakich przełożeń używacie?  (Przeczytany 15756 razy)

Offline Mężczyzna Alchemik

  • Wiadomości: 27
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 11.04.2012
Naszło mnie w trakcie wyprawy na testowanie różnych przełożeń w rowerze. Do tej pory jeździłem przód 1 lub 2 zmieniając tylko tył 1-8 [rower Unibike Viper]. Ostatnio tył 3 lub 4 i zmieniam tylko przód 1 do 3. Jak to u was wygląda?
Wiadomo podjazd to 1 (przód) 8 (tył), zjazd dochodzę nawet do 3-1, ale jak to wygląda po w miarę równym terenie? Co lepiej np. 2-8 czy 3-3?

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
lepiej sprecyzować ;) bo jak dla mnie podjazd tj 1-1 (czyli najmniejsza z przodu, największa z tyłu).

A pytanie nie ma zbytnio sensu... Zależy jaką masz kasetę, jakie zębatki na korbie, ile bagażu, ile ważysz, jaki masz wiatr, jakie nachylenie, jak jesteś wytrenowany, czy mocno ciśniesz bo się na pociąg spieszysz, czy czekasz na kogoś, czy jesteś wypoczęty...
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna chmurat

  • Wiadomości: 317
  • Miasto: Czechowice-Dziedzice
  • Na forum od: 26.10.2011
Poza tym nie powinno się "kosić" łańcucha, nie możesz używać przełożeń które powodują, że łańcuch nie idzie w linii.
Daleko jeszcze?

Offline Mężczyzna Alchemik

  • Wiadomości: 27
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 11.04.2012
Nie ma pytań bez sensu...
Pulpit roweru przód 1-najmniejsza tarcza 3-największa tył 1-najmniejsza 8-największa.
Generalnie zasady znam, ale jeżeli przełożenia 2-1 (tylna najmniejsza zębatka) i 3-3 (tylna 3 od najmniejszej) powodują takie same obciążenia to które z nich jest lepsze? [Poniżej źle napisałem 2-8, miało być 2-1 precyzując przód średnia tarcza tył najmniejsza zębatka]

Offline Mężczyzna yoshko

  • Administrator
  • Kto smaruje ten jedzie.
  • Wiadomości: 15533
  • Miasto: Strzelce Opolskie - Biała Podlaska
  • Na forum od: 11.06.2009
    • Blog Yoshkowy
Pulpit roweru przód 1-najmniejsza tarcza 3-największa tył 1-najmniejsza 8-największa.

Zdjęcia nie ma ale przerzutki  tylne na manetkach sa odwrotnie oznaczone 1 największe 8 najmniejsze

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Alchemik, to zależy czy ma być najlepsza dla Ciebie, czy dla łańcucha. I czy zamierzasz za chwilę jeszcze zmniejszyć przełożenie, czy zwiększyć ;)

Pulpit roweru przód 1-najmniejsza tarcza 3-największa tył 1-najmniejsza 8-największa.

u mnie jest odwrotnie :P 1 z tyłu to największa ;)
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
hasła low-normal i top-normal ;)

Dlaczego pytanie bez sensu? Bo są przecież różne stopniowania kaset, różne konfiguracje korb, różne preferencje kadencyjne. Każdy jeździ jak mu wygodnie (chyba, że masochista).

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10707
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Nie ma pytań bez sensu...
Pulpit roweru przód 1-najmniejsza tarcza 3-największa tył 1-najmniejsza 8-największa.
Zamiast precyzować co znaczy 1,2,3 może byś określił ile zębów mają te zębatki, co?
U mnie na jednym rowerze "1" - 28 zębów, a na drugim 22 zęby.
Jest trochę różnicy, nie sądzisz?

Offline Mężczyzna Miciek

  • SAC
  • Wiadomości: 1298
  • Miasto: Hawana, Kuba
  • Na forum od: 08.05.2009
    • Moje wyprawy
Ja właśnie zmieniłem korbę z 28-38-48 na 22-32-42 i muszę po pięciu latach przyzwyczajać się do nowych przełożeń. Różnica w jeździe jest jednak dość spora. Wcześniej największej tarczy z przodu używałem tylko przy zjazdach. Teraz przydaje się częściej.

Oprócz wspomnianej zasady, że nie krzyżuje się przełożeń, to każdy jeździ inaczej. Zależy to od wielu czynników: wagowych, sprzętowych, terenowych i pogodowych.

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Oprócz wspomnianej zasady, że nie krzyżuje się przełożeń, to każdy jeździ inaczej.

przełożeń się nie krzyżuje, żeby napęd się mniej zużywał. To czy ktoś o to dba, czy nie, to... cóż... każdy jeździ inaczej ;)

(a ciekaw jestem jakie realnie ma to znaczenie...)
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna zizu

  • Wiadomości: 236
  • Miasto: Białystok
  • Na forum od: 11.01.2012
Zazwyczaj jeżdżę na 2 z przodu i 2-5 z tyłu, to tak na prostej. A na zjazdach i podjazdach to wiadomo - 1/3 przód.

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
ja też, tylko że u mnie 2/5 to jest 42/18 czy ile tam...

jeśli już odpowiadać, to trzeba uwzględnić przełożenia...
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
Określanie przełożeń 2/5 czy 3/3 mija się z celem, bo prawie każdy ma tam inne zębatki pod tymi numerkami.
Jadąc z sakwami po odcinku płaskim i nie pod wiatr używam najczęściej przełożenia 48/18 , często też  48/15. Dane te potwierdza stan zużycia zębatek :D


Offline pajak

  • Wiadomości: 1846
  • Miasto: Gdynia
  • Na forum od: 22.06.2010
a ja nawet nie wiem, jakich przełożeń używam :) Ale z tyłu to raczej króluje środek (zapewne 18 i 21)

Ale staram się jechać ze stałym obciążeniem (czyli raczej stałą siła z jaką naciskam pedały). W czasie jazdy utrzymuję stałą kadencję (tak 90-95). Przy korbie 44 wystarcza spokojnie do 45, potem jeszcze chwilkę da się przeciągnąć kadencją, ale powera już brakuje i zadyszka łapie :( A korba i kaseta MTB pozwala podjechać pod każdą górkę (no dobra.. prawie każdą, czasami przyczepności brakuje, a czasami energii)

Każdej nowej kasety "uczę się", potem jakoś "automagicznie" zmieniają się tył i przód w odpowiedni sposób. Najczęściej jak odsuwam się mocno od środka.. to dwa z tyłu (na kasecie górskiej) i jeden z przodu. Jakoś tak to jest skalkulowane, że prawie zawsze działa dobrze i jest płynna zmiana prędkości.
Trole są samotnikami i unikają słońca.

Offline Mężczyzna Alchemik

  • Wiadomości: 27
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 11.04.2012
Dzięki za odpowiedzi w temacie. Faktycznie mało precyzyjnie, ale też nie chodzi mi o dokładny przepis np. 48/18, ponieważ wiadomo że każdy rower jest inny i użytkownik zresztą też.
Mój Viper ma tak:
Mechanizm korbowy    SHIMANO ACERA M391 / 48X36X26T / OSŁONA
Kaseta / Wolnobieg    SHIMANO ALTUS HG31-8I / 11-32T (8-biegów) (11-13-15-18-21-24-28-32T)
Tak więc ostatnio używam zębatek 15 lub 18 i zmieniam tylko przełożenia z przodu 1 do 3. Z sakwami po równym daję radę 48/18 a czasami 48/15.

Podsumowując:
Do tej pory jeździłem źle używając jedynie przełożeń 1-2 z przodu i głównie dolnego zakresu kasety. Widać to w starym rowerze gdzie największa tarcza jest praktycznie niezużyta, w porównaniu do 1 i 2. Tym samym stylem jeździłem w zeszłym sezonie. W tym roku zmieniam częściej przełożenia z przodu, a tył jest pośrodku jedynie na podjazdach idzie w stronę największej zębatki. No i wiadomo, żeby wystartować z sakwami też używam większej zębatki.
Bez sakw na lekko to praktycznie tarcza 2-3 i zębatka 3 lub 4 (liczona od dołu) czyli 48 lub 36 tył 15 lub 18.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum