Autor Wątek: Koło nie leży centrycznie w widełkach ramy  (Przeczytany 3987 razy)

Offline Mężczyzna Gofer

  • Wiadomości: 146
  • Miasto: Dopiewo k. Poznania
  • Na forum od: 31.03.2011
Witam, mam problem jak w temacie z tylnym kołem. Haki mam pionowe, koło jest w nie dopchnięte do końca, a ciągle jest przesunięte trochę w lewą stronę. Czytałem, że można to regulować podkładkami albo "przyciągnąć" obręcz na szprychach do środka. Podkładki odpadają, mam grubą oś aluminiową, gdzie haki opierają się na wyprofilowanych nakrętkach kontry i nie ma po prostu na nie miejsca. Natomiast boję się kombinować ze szprychami bo nie jestem w tym biegły i myślę że mogę więcej zepsuć niż naprawić. I tu pytanie: czy takie nierówne położenie koła czymś grozi? Czy jeśli da się bez problemu doregulować ładnie hamulce do takiego położenia to jest sens kombinować?

Offline Mężczyzna yoshko

  • Administrator
  • Kto smaruje ten jedzie.
  • Wiadomości: 15533
  • Miasto: Strzelce Opolskie - Biała Podlaska
  • Na forum od: 11.06.2009
    • Blog Yoshkowy
Koło masz na szybkozłączkę czy śrubę?

Jeśli na śrubę to ustawiasz koło prosto i mocno dokręcasz. :)

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
jeśli dodatkowe podkładki nie wejdą zawsze możesz wyjąć jedną cienką z lewej strony i założyć ją po prawej

Offline Mężczyzna Gofer

  • Wiadomości: 146
  • Miasto: Dopiewo k. Poznania
  • Na forum od: 31.03.2011
Mam koło na QR. Ale tam w sumie nie ma podkładek żeby jakiekolwiek przełożyć, jest tylko konus i kontra. Tzn jest taka totalnie cieniutka że nic nie da. Piasta to deore xt fh-m770. Czy mogą powstać jakieś uszkodzenia jeśli zostawię tak, jak jest?

Offline Mężczyzna Daniel

  • turysta licznikowy
  • Wiadomości: 2777
  • Miasto: Augsburg
  • Na forum od: 16.03.2009
A czy obręcz jest przesunięta w stosunku do osi piasty? Jeśli tak, to albo masz źle dobraną długość szprych, albo po prostu należy całe koło przeciągnąć - jedne nyple poluzować, a drugie dokręcić.
Przy przesuniętym kole pogorszy się nieco stabilność roweru, może się nieco dziwnie zachowywać, szczególnie przy większych prędkościach.
Wracam do jeżdżenia.

Offline Mężczyzna Gofer

  • Wiadomości: 146
  • Miasto: Dopiewo k. Poznania
  • Na forum od: 31.03.2011
A jak mierzyć to przesuniecie względem środka piasty? Co uznać za jej końce? zewnętrzna stronę kontry? czy jeśli będę luzował jedne nyple o ten sam kąt, o jaki dokręcam te po przeciwnej stronie, to może pojawić się bicie? W sumie nie czuję jakichś zawirowań przy jeździe, tak do 45 km/h jest wszystko normalnie, wiec może zostawię jak jest...

Offline Mężczyzna Iwo

  • leniwy południowiec
  • Wiadomości: 3448
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 20.09.2010
Też miałem tak przesunięte tylne koło i się tym nie przejmowałem, żadnego dziwnego prowadzenia nie czułem - może kwestia przyzwyczajenia. Podejrzewam natomiast, że wpłynęło to na skrócenie życia łożysk (szczególnie długo nie pożyły), ze względu na asymetryczne obciążenie piasty.

Polecałbym jednak przeciągnąć, zabawa ze szprychami może się wydawać skomplikowana i budzić obawy, ale warto się przełamać i zrobić to samemu, w gruncie rzeczy robota jest bardzo prosta, wymaga tylko trochę cierpliwości i dokładności.

Zdejmij oponę i popatrz gdzie są dziury na nyple, następnie zamocuj linijkę do ramy i znajdź na niej środek prześwitu na oponę. Ja dla pewności wciskałem jeszcze docięty na wymiar kawałek drewienka między ramę a obręcz, aż z obydwóch stron wchodził na styk. Lekkie bicie może się pojawić, ale to też spokojnie można samemu poprawić.

Offline Mężczyzna Gofer

  • Wiadomości: 146
  • Miasto: Dopiewo k. Poznania
  • Na forum od: 31.03.2011
Boje się tylko czy długość szprych pozwoli na odpowiednie przeciągniecie obręczy... No ale póki nie spróbuje to się nie dowiem.

Offline Mężczyzna Medawc

  • Wiadomości: 679
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 02.12.2010
Zrób najpierw elementarną rzecz - załóż koło odwrotnie (tak by kaseta była po stronie bez łańcucha) i teraz:
1. Jeśli koło jest przesunięte w przeciwną stronę niż wcześniej to obręcz jest niecentrycznie na piaście i najlepszym rozwiązaniem jest przeciągnąć obręcz.
2. Jeżeli koło jest przesunięte w tą samą stronę, to zostawiłbym koło w spokoju a przyjrzał się ramie i hakom, czy nie są skrzywione.
Poza tym jak duże jest to przesunięcie? Jeżeli rzędu 1-2mm to bym to w ogóle olał.

Offline Mężczyzna Gofer

  • Wiadomości: 146
  • Miasto: Dopiewo k. Poznania
  • Na forum od: 31.03.2011
Z tego sposobu wynika że obręcz jest przesunięta od osi piasty. Przesunięcie ok 5-6 mm. Da się to waszym zdaniem zniwelować przy niezmienionej długości szprych?

Offline Mężczyzna Medawc

  • Wiadomości: 679
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 02.12.2010
Przy piaście xt (którą sam posiadam) jest raczej niewykonalne. Zresztą w ogóle przekładanie podkładek to wg mnie półśrodek.

Offline Mężczyzna Gofer

  • Wiadomości: 146
  • Miasto: Dopiewo k. Poznania
  • Na forum od: 31.03.2011
tzn chodziło mi o niwelowanie luzowaniem jednej strony szprych i naciąganiem drugiej, podkładkami jak już wspominałem się nie do bo ich nie ma ;) Zastanawiam się po prostu o jaki zakres da się przesunąć obręcz nie zmieniając szprych

Offline Mężczyzna Medawc

  • Wiadomości: 679
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 02.12.2010
Powinno dać radę. Ściągnij oponę i opaskę i popatrz, ile szprychy jest wkręcone w nypel po obu stronach.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum