Autor Wątek: Zmiana kierownicy prostej na baranka  (Przeczytany 4005 razy)

Offline Mężczyzna zbychuto

  • Wiadomości: 11
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 11.08.2011
Zmiana kierownicy prostej na baranka
« 23 Lip 2012, 15:06 »
Witam

To mój pierwszy post na tym forum wiec witam wszystkich zarażonych pasją rowerownia.

Mam pytanko i proszę o wsparcie bo niezbyt się znam na sprzęcie a muszę podjąć decyzje o zmianie konfiguracji mojego rowerka trekingowego ponieważ z wiekiem (za trochę pojawi się pięćdziesiątka) zacząłem mieć problemy z drętwiejącymi dłońmi podczas pokonywania długich dystansów. Mam problem z dłońmi, nie mam problemu z kręgosłupem i mocno pochylona sylwetka nie jest mi obca

Chciałem przerobić swojego trekinga, wymieniając kierownicę z prostej na baranka. Szukałem w internecie i również na Waszym forum i znalazłem trochę informacji ale nadal mam wątpliwości z którymi chciałbym się podzielić.

Aktualny stan mojego roweru
korba:  Altus FC-M361 28/38/48Z
kaseta: CS-HG300 8rz 11-30Z
hamulce szczękowe Tekro
Przerzutka tył/przód: Alivio

Moim zdaniem mam 3 opcje wymiany osprzętu związane ze zmiana kierownicy

Klamkomanetki. Wymieniając na klamkomanetki Shimano, chciałem celować w grupę 105 w myśl zasady o której czytałem na tutejszym forum, że na manetkach nie ma co oszczędzać. Nie znalazłem nigdzie konfiguracji tych manetek w układzie 3x8 ani 3x9 Może da się kupić używane ale ponieważ nie znam się na sprzęcie i nie potrafię ocenić stopnia zużycia wiec ta opcja odpada. Pozostaje mi wiec zmiana kasety na 10rz i chyba (?) korby. Jeśli kaseta ko chyba też tylna przerzutka. Po pierwsze podniesie to koszty poza tym nie wiem jak spisuje się 10rz napęd w rowerze wyprawowym. Mam wrażenie po doświadczeniu z przesiadki z 8rz na 9rz że mogą być problemy z regulacja przerzutek i wytrzymałością komponentów w porównaniu z 8rz Poza tym wymieniając na klamkomanetki muszę zmienić hamulec i zrezygnować z komfortu hamowania. Jedyne co zyskuje to wygodę posługiwania się klamko manetkami

Inne wyjście: baredny i tutaj są 2 opcje do wyboru.

1. Barendy 3 x 9 np. takie: „Shimano Dura Ace 7700 Road Bike 9s”. Muszę wtedy wymienić kasetę na 9rz i chyba (?) korbę oraz przerzutkę. Zyskuje na tym, że będę miał bardziej popularną kasetę bo 8rz chyba (?) za chwilę nie będzie produkowane. Nie musze wymieniać hamulca w porównania z opcja z klamkomanetkami

2. Barendy 3 x 8 np. takie: ” Shimano SL-BS64 Ultegra Bar End Shifter Set (8-Speed)”. Chyba nic nie muszę wymieniać. Boje się tylko, że za chwile nie będzie wspierany system 8rz i będę i tak musiał modyfikować wszystko pod 9rz
Myślę, że do barednd’ów przyzwyczaję się. Nie bardzo tylko wiem jak wygląda komfort przerzucania i wskakiwania łańcucha jeśli manetka obsługująca przednią przerzutkę nie jest indeksowana bo tylna chyba (?) jest

Czy jest jeszcze coś o czym powinienem wiedzieć kompletując sprzęt ?  Czy w którejś konfiguracji będę np musiał wymienić przerzutki (tył/przód) na szosowe ?

Aha, prawie tylko po asfalcie i nie wybieram się poza obszary cywilizowane (to w razie dostępności/niedostępności części zamiennych podczas wyjazdu)

Będę wdzięczny za rady

Offline Mężczyzna Medawc

  • Wiadomości: 679
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 02.12.2010
Zanim zaczniesz wpędzać się w koszty wymiany połowy roweru spróbuj najpierw do zwykłej, prostej kierownicy zamontować lemondkę. Wiele osób na forum, łącznie ze mną, ma taką zamontowaną właśnie jako rozwiązanie problemów z rękami na długich dystansach.

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Zanim zaczniesz wpędzać się w koszty lepiej wymierz [efektywną] długość górnej rury (C-C) i podaj swój wzrost. Jeśli geometria ramy nie będzie odpowiednia taka modyfikacja będzie niestety pozbawiona sensu.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna zbychuto

  • Wiadomości: 11
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 11.08.2011
Lemondka chyba odpada ze względu na możliwość mocowania torby bez której nie wyobrażam sobie jazdy. Torba + mapnik

Zszedłem do piwnicy i pomierzyłem swoje rowery:
Trekking 57cm i wydaje się krótki podczas jazy. Może dlatego ze częściej jeżdżę na "góralu".
Góral 59,5cm

Wzrost 177cm

Offline Mężczyzna zbychuto

  • Wiadomości: 11
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 11.08.2011
Chyba coś pokręciłem a'propos C-C

"Wielkość ramy klasycznej [C-C] to odległość mierzona od środka mufy suportu do środka zakończenia rury podsiodłowej"

Jeśli tak to 53cm

Rura pozioma czyli ta od mostka do rury podsiodłowej ma 57cm

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odpowiadam na szybko, najwyżej później wyjaśnię wątpliwości.

Dla roweru szosowego 57 cm górnej rury przy tym wzroście to na pewno za dużo. W tym przypadku można dać kierownicę dać wyżej i powinno dać się komfortowo jechać. Oczywiście sylwetka nie będzie już taka sportowa.


Co do osprzętu:

Problemów z kompatybilnością przerzutek szosa trekking nie ma. Gorzej jest z hamulcami. Wszystkie klamkomanetki mają inny uciąg niż hamulcach v-brake. Dostępne są za to klamki szosowe z uciągiem linki jak dla v. Wtedy oczywiście trzeba używać barendów (często strrrasznie drogie ale można też czasem upolować tanie)/thumbów.

Czasem można kupić na allegro bardzo tanie klamkomanetki Campagnolo (stary Record za 100 zł). Przy wybraniu odpowiednich można będą działały z przerzutkami i kasetą Shimano.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna zbychuto

  • Wiadomości: 11
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 11.08.2011
Ale ja chcę zrobić z mojego trekinga rower turingowy nie kolarkę. Będzie miał krótki, podniesiony mostek. Wszedłem sobie na stronę Dawes'a i tam model Galaxy z ramą 53cm i barankiem ma prawie identyczna długość górnej ramy 568mm czyli moj treking "trzyma" proporcje

Temat hamulców jest mi znany, ceny barendów też. Wiem, nie są tanie ale tańsze niż dobre klamkomanetki. Mam tylko obawy co do wymian niektórych komponentów i ogólnie toru myślenia...

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
oczywiście workowi chodzi o teoretyczną kompatybilność 8 rzędowego systemu shimano z 10 rzędowymi klamkomanetkami campy, co daje śmiesznie tanie połączenie http://www.cxmagazine.com/shimano-campagnolo-ergopower-compatibility
Jeśli chodzi o górną rurę to rozwiązaniem jest też krótki mostek (rzędu 7-8cm).
Hamulce - czasem można dorwać stare dobre canti, które siłę hamowania mają znośną, ja mam exage trail - siła bardzo dobra, na warunki zimowe też fajne (nie zapychają się śniegiem). Problematyczne może być tylko znalezienie dobrego wieszaka na przód i na tył.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Medawc

  • Wiadomości: 679
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 02.12.2010
Btw, może spróbuj jeszcze takiej kierownicy?


Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
A czy do tekiej kierownicy wejdzie jakaś torba? Głównie chodzi mi o Ortlieba ale nie upieram się.

Offline Mężczyzna Viracocha

  • Wiadomości: 527
  • Miasto: Piemont
  • Na forum od: 11.04.2007
A czy do tekiej kierownicy wejdzie jakaś torba? Głównie chodzi mi o Ortlieba ale nie upieram się.
Wejdzie Ortlieb. Widziałem niedawno na włoskim forum podobną kierownicę z torbą. Jak Ci bardzo zależy to poszukam i prześlę zdjęcie.

Offline Mężczyzna emes

  • i tak nie dojedzie
  • Wiadomości: 4568
  • Miasto:
  • Na forum od: 09.06.2010
    • http://north-south.info
No to bomba. Na kolejną wyprawę na pewno biorę "ósemkę". Rura z rogami to za mało. Coraz częściej bolą mnie od niej dłonie lub plecy, znużone dwiema pozycjami.

Offline Mężczyzna chesteroni

  • Wiadomości: 673
  • Miasto: Toruń
  • Na forum od: 14.07.2012
Mnie również męczy mała ilość pozycji. Miałem w życiu dwuletni epizod z lemondką i wtedy nie bolało bo się częściej wierciłem :)
Nowy rower lemondkę ma w specyfikacji - polecam i Tobie ten wynalazek. Jedynym problemem jest torba na kierę. Ja będę próbował z drugim mostkiem, ale generalnie dostępność rzeczy będzie mniejsza. Mi zależy na mapniku, który jest na torbie więc mam większą motywację do kombinacji. A czy i jak wyjdzie - to się okaże.

Offline Mężczyzna zbychuto

  • Wiadomości: 11
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 11.08.2011
oczywiście workowi chodzi o teoretyczną kompatybilność 8 rzędowego systemu shimano z 10 rzędowymi klamkomanetkami campy

Czy dobrze rozumiem, że komplet indeksowanych klamkomanetek 3x10 obsłuży system 3x8 ?

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Czy dobrze rozumiem, że komplet indeksowanych klamkomanetek 3x10 obsłuży system 3x8 ?

Dobrze rozumiesz. Sam do końca już nie pamiętam jakie konfiguracje są możliwe ale nie jest wykluczone, że po zastosowaniu np. odpowiednich podkładek dystansowych nie jest możliwe muszenie działania klamkomanetek 3x10 w systemie 3x10.
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum