Autor Wątek: coś między crossem a szosówką - pomóżcie, doradźcie :)  (Przeczytany 3788 razy)

Offline Quapcio

  • Wiadomości: 310
  • Miasto: Laski k/Wwy
  • Na forum od: 09.07.2008
Po długich bojach ze starym rowerkiem (kupiony z supermarketu około 10 lat temu, potem trochę modyfikowany) doszedłem do wniosku, że nadszedł czas (i naszła mnie ochota :wink: ) aby przesiąść się na 28"

Stopniowo rozwijając swoją wizję zacząłem rozważać zrobienie rowerku mniej więcej takiego:

- rama - myślałem na temat Author Synergy
- widelec amortyzowany - np Suntour NCX-DLR (chyba tak się to cudo nazywa) - z kierownicy reguluje się skok i można zablokować całkowicie (jeśli dobrze zrozumiałem...)
- znaczna część osprzętu na wysokich klasach szosowych (nie wyrzucam z rozwarzań nawet Ultegry czy Dura-Ace)
- a to wszystko na oponach w stylu 1,5 semi-slick

lubię jeździć szybko (najszybsze obecnie przełożenie 48x11 i na oponach 26x1,5 semi-slick czasem mi trochę brakuje mi już kombinacji :wink: ) więc rozważałem elementy szosowe aby mieć szybsze przełożenia (nawet teraz mam kasetę z Sory)
aczkolwiek znając polskie drogi oraz fakt, że ciągle jeżdżę z jakimiś tobołami odrzuciłem pomysł z szosówką bo ani się nie da zamontować porządnej sakwy ani nie będzie to zbyt zdrowe dla filigranowej ramy

i tutaj nasuwa się kilka pytań:
1) widziałem wątek w którym rozważano czy do torystycznego bicykla baranek czy zwykła.
- Zadam to pytanie inaczej - baranek z klamkomanetkami czy prosta kierownica i zwykłe klamki?

2) z powyższym pytaniem łączy się także drugie - Shimano (a być może i inne firmy też - ja się po prostu dorwałem do katalogu Shimano :P) oferuje chyba od 2-3 lat klamki i manetki do komponentów szosowych na kierownicę prostą (R770) oraz współpracujące z hamulcami tarczowymi (R505)
- Co sądzicie o hamulcach tarczowych w takim cudaku?
- Czy ktoś z Was wie może, czy klamkomanetki z Ultegry albo Dura-Ace będą chciały współpracować z tymi (BR-R505) albo innymi tarczowymi (niby te BR-R505 są wśród komponentów szosowych) - to również ma wpływ na moją decyzję odnośnie baranka z pierwszego pytania

to są główne kwestie, aczkolwiek przy takim postawieniu sprawy zaczynam się zastanawiać nad fundamentalną kwestią - czy taka hybryda ma w ogóle sens...?
powiedzcie co o tym sądzicie - czy nie jest to próba połączenia zbyt wielu żywiołów?

PS dodam tylko, że wątek finansowy jest drugorzędny - dopóki żadna niewiasta nie jęczy mi o sens wydawania kasy mogę sobie pozwolić na takie zabawki (tylko jest kwestia, że tak do 4-5 tysięcy jestem w stanie zebrać przed nowym sezonem na który sobie tę "zabawkę" szykuję)

Będę wdzięczny za wszelkie opinie :) (no trochę bardziej ambitne od "powaliło cie?" :P)

Offline Quapcio

  • Wiadomości: 310
  • Miasto: Laski k/Wwy
  • Na forum od: 09.07.2008
Cytat: "Michał Wolff"

To już zależy tylko od Twoich upodobań, gustów i kasy jaką chcesz na to przeznaczyć, bo kombinacja z barankiem i klamkomanetkami jest droższa.

Upodobałem sobie efektywne pedałowanie, sztywne przełożenia i w miarę opływową sylwetkę, na temat gustu w kwestii baranka nie potrafię nic powiedzieć bo znam tylko prostą kierownicę nawet bez rogów, zaś dopóki jakaś niewiasta nie postanowi postawić obcasa na moim portfelu kwestia ceny (w granicach rowerowych a nie samochodowych) przekłada się raczej na czas jaki jest potrzebny do uzbierania, a teraz to mam raczej widoki na drogi rower :wink:

Cytat: "Michał Wolff"
Daje jednocześnie i super-sportowe pozycje i bardzo wygodne, przede wszystkim daje tych pozycji więcej i bardziej urozmaiconych niż prosta kierownica. Natomiast prosta kierownica - jest nieco lepsza na trudny teren (jest szersza co daje lepszą kontrolę, wygodniej się hamuje)


A czy możesz powiedzieć coś na temat konieczności przyjmowania "bojowej" pozycji aby zahamować - np podczas jazdy z trzymaniem za część prostą (niby zawsze przy rogach i leżakach trzeba przekładać ręce, ale ani z barankiem ani z leżakiem czy rogami nie miałem jeszcze do czynienia)

Cytat: "Michał Wolff"
[...]robi też takie SRAM, modele Avid BB5 Road i BB7 Road. [...] kupiłem dużo droższe Avidy Single Digit SL - i poprawa jakości hamowania jest bardzo znacząca, a zestaw na dwa koła waży mniej niż pełny hamulec tarczowy na jedno; choć jeszcze za krótko je używam na jakieś poważniejsze oceny.


No to mam teraz na temat czego szukać informacji i kombinować :wink:
"Przewaga" Shimano polega na tym, że robią chyba wszystko oprócz ram (a może i ramy też?) - inni producenci mają swoje kawałki tortu i trzeba wiedzieć czego w ogóle szukać...

Cytat: "Michał Wolff"
[...] to trzeba się zastanowić nad przełożeniami - bo klasyczne szosowe do jazdy w górach z bagażem do za mało. Typowa trójrzędowa korba szosowa to 30-39-53, najszersza kaseta 12-27. Maksymalne przełożenie 30-27 to w większe góry z bagażem za mało, dlatego moim zdaniem do takiej hybrydy lepiej założyć kasetę MTB.


Szczerze mówiąc nie bardzo myślałem nad jeżdżeniem po terenach bardziej stromych, ale natomiast jeszcze kilka lat temu nie myślałem nad jeżdżeniem z sakwami (człowiek ewoluuje :wink: ) tak więc muszę i nad tym pomyśleć - będę musiał na ten mój rowerek narzucić trochę w sakwach i zobaczyć jak się wtedy zachowuje i jakie przełożenia są znośne :)
Jak jeździłem w czasie sesji do biblioteki to z 10-15 kg sakwą (duuużo książek, kserówek, picie, ubranka bo klima :wink:) to jeździłem generalnie na przełożeniu nie mniejszym niż 48:16 czyli 3:1 tak więc zapas jeszcze miałem - może wystarczy jak sobie na górki kupię drugą kasetę :wink: bo pokochałem sztywne ułożenie przełożeń kasety szosowej :D

Tak więc dzięki za zwrócenie uwagi na ten problem bo początkowo planowałem popełnić zbrodnię pod tytułem kaseta 11-21 a korba dwurzędowa 53-39 (a nawet patrzyłem triatlonowe 54-42) - tylko takie przełożenia przy ciężkiej ramie oraz jakiś semi-slickach to by było już zupełne przegięcie :)

tak więc będę jeszcze czytał i pytał

---

Edit:
Jutro (albo pojutrze - zależy od pogody) zrobię test - zabiorę z 15-20 kg do sakwy i zobaczę na czym jestem w stanie sforsować podjazd ul. Tamka albo Agrykola :)
jeśli uda mi się zrobić to na największej zębatce z przodu to nie będę miał problemów co wybrać - wezmę kasetę szosową :wink:

Offline Mężczyzna arkadoo

  • Wiadomości: 2767
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 22.11.2006
    • http://www.rower.fan.pl
Spokojnie do turystyki wystarczy Ci grupa Shimano 105. Nadmiar kasy zainwestuj w Tubusa i Ortlieba i wydaj na wyprawę.

Jak masz sporo kasy, to moze pomyśla nad ramą robioną na zamówienie?

Tarcze będą problematyczne w naprawie, zwłaszcza jeżeli zepsują się w Pcimiu, a niew centrum Warszawa pod sklepem z profesjonalnym serwisem.

Poczytaj forum, sporo już zostało napisane
Watch out where the huskies go,
And don't you eat that yellow snow

Offline Quapcio

  • Wiadomości: 310
  • Miasto: Laski k/Wwy
  • Na forum od: 09.07.2008
Cytat: "Michał Wolff"

Ja pisałem o zastosowaniu do jazdy z dużym bagażem (20-30kg). Na Warszawę to starczą dwie tarcze bez problemu


A co jest do wyboru spośród hamulców pasujących do baranka?
Bo ogólnie to jest chyba
- Klasyczne szosowe hamulce mają chyba inny sposób montowania niż V-Brake czy Cantilever wiec do ramy trekkingowej chyba się ich nie zamontuje...
- kolejny typ to Cantilever - czy trzeba do nich mieć jakieś elementy prowadzące linkę? (tak na moje oko trzeba - jak to się ma do sterów A-Head?)
- V-brake to chyba za nic nie zadziała (a może są jakieś patenty/wyrównywacze naciągu czy coś?)
- no i zostają tarcze mechaniczne Shimano czy Avid

czyli zostaje Cantilever i tarcza - dobrze kombinuję?

[poprawka]
Chyba kombinuję dobrze, ale po chwili na przetrawienie :wink: stwierdzam, że pod wyrazem tarcza kryła się raczej zębatka przy korbie a nie hamulec tarczowy - hamulec tarczowy jest chyba ostatnim o jakim się myśli w kontekście miasta :)

zaś wracając do Twojej wypowiedzi: chyba "pójdę" od razu w trzyrzędową korbę, aby po opisanej przez Ciebie zamianie kasety móc pojeździć w jakiś górkach :)

Cytat: "Michał Wolff"

ale odradzałbym do takiego roweru zakładanie najnowszego systemu na 10 biegów, bo jest niekompatybilny z MTB na 9. A jak masz system szosowy na 9 - to przed wyjazdem wystarczy zmiana kasety na taką szeroką MTB jak 11-34 i już jest znacznie lepiej.


I chyba tak w końcu zrobię - pójdę w 9 rzędów i 2 kasety - jedna do szalenia druga pod ciężkie sakwy :)

Offline Quapcio

  • Wiadomości: 310
  • Miasto: Laski k/Wwy
  • Na forum od: 09.07.2008
Cytat: "Michał Wolff"
Cytat: "Quapcio"

I chyba tak w końcu zrobię - pójdę w 9 rzędów i 2 kasety - jedna do szalenia druga pod ciężkie sakwy :)

Trzy rzędy zawsze będą uniwersalniejsze od 2, dlatego polecałbym to rozwiązanie, bo później to są kosztowne przeróbki.


Zgadzam się z ideą trzyrzędowej korby, ale chodziło mi, że planuję mieć 2 9-rzędowe kasety - jedną z linii szosowej do jeżdżeni bez sakw lub z lekkimi oraz drugą z grupy MTB ma ostrzejsze wypady po mniej płaskim terenie.

Poza tym właśnie po to zasięgam tutaj Waszej opinii co by tu wybrać aby rower nie wymagał zaraz po złożeniu wymiany połowy komponentów w stylu korba plus klamkomanetka przy przechodzeniu z korby 2rz na korbę 3rz czy kierownica i klamkomanetki przy modyfikacji prosta -> baranek :)

tak więc zostały mi jeszcze "drobiazgi" w stylu piasty (skoro da się zrobić V-brake dzięki travel agentowi czy tym podobnym) i obręcze (albo i gotowe koła) ale to najpierw przetrzepię archiwum zanim będę powtarzał pytania :)
(bo oponki to chyba będzie Schwalbe Maraton do kasety MTB i Schwalbe Maraton Racer do kasety szosowej :wink: )

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Cześć,

We wcześniejszych kwestiach się nie wypowiadam, bo za mało się na tym znam, ale skoro już dotarłeś do opon, to jak najbardziej polecam właśnie oba wymienione modele. Co prawda na racerach zrobiłem dopiero jakieś 4,5 tysia, a na marathonach 1000, więc może trochę za wczesnie na finalną ocenę, ale póki co nie mam żadnych zastrzeżeń. Na racerach udało mi się nawet parę razy wjechać w potłuczone szkło i nic :)

No chyba, że chcesz więcej wydać na supreme, ale to już Michał niech Ci opowie o zaletach :)
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Quapcio

  • Wiadomości: 310
  • Miasto: Laski k/Wwy
  • Na forum od: 09.07.2008
Pomysł na Schwalbe Maraton zaczerpnąłem właśnie z tego forum :)
bo obecnie wożę się na Kenda Khan  26x1,5" i sobie je chwalę, ale jak zacząłem czytać recenzje Maratonów uznałem, że i ja spóbuję :wink:

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum