Autor Wątek: Czyszczenie roweru  (Przeczytany 8153 razy)

Offline Dynuel

  • Wiadomości: 314
  • Miasto: Zgierz, York UK
  • Na forum od: 21.12.2008
Czyszczenie roweru
« 24 Gru 2008, 03:18 »
Szczerze, krótko... nie widze podrózowania na czymś innym niż Thorn z Rohloffem, po zakupie, zwykłe przerzutki na prawdę znienawidziłem do tego stopnia ze z pozostałych rowerów (górski, szosowy) zrobiłem singlespeed'y.

Cena... fakt kosmiczna, 1/3 wartości roweru to sama piasta.

Odnośnie niezawodności... na 50,000 (czy 150,000 bo już sam nie pamietam)  wyprodukowanych rzekomo nie zgłoszono jeszcze żadnego uszkodzonego (chodzi o mechanike), w necie udało mi sie odkopać jedno zdjęcia z pękniętym kołnierzem (tylko przy jednej szprysze puścił), ale to było na ostro załadowanym tandemie.

Możliwość zastosowania łańcucha/zebatek do singlespeedów, no i oczywiście brak jakiego kolwiek spadania/wkrecania/blokowania sie, plus mniejsze zużycie ze względu na jego ciągle równe ułożenie jest sporym plusem. Dodatkowo możliwość założenia na przód rockringa, osłony która zabezpiecza zebatke przed jakimi kolwiek uderzeniami i wkrecaniem sie nogawek w spodnie.

O przełożeniach nie trzeba nic mowić, faktycznie zastepują jakikolwiek zestaw tradycyjnych przerzutek.

Prostota... tam sie nie ma co popsuć, zwłaszcza jeżeli ma sie wersje z "zewnetrzna zkrzynia biegów" (external gear box), bo odpięcie linek zajmuje 5sek. No i manetka też jest "prostacka", generalnie do jazdy w ogole nie potrzebna, tam linka nie musi wywierać żandnego napięcia by utrzymać łańcuch na danej przeżutce, biegi mozna normalnie zmieniać kluczem płaskim w razie jakich kolwiek problemow z linkami/manetką.

Kolejną genialną sprawą jest natychmiastowa zmiana biegów, to jest naaaaaaa praaaaaaaawde wygoda, zwłaszcza z bardzo obładowanym rowerem, zatrzymujesz sie rozpedzony na wysokim biegu, momentalnie zmieniasz i ruszasz bez problemu na niskim, gdzie w standardowych przerzutkach sprawia to troche wiecej problemu.

Nowy olej to koszt około 10 funtów, a wymienienie zajmuje góra 20 minut.

Do stron negatywnych musze zaliczyć chyba to iż ciężej sie na nim jeździ, nie wiem do końca czy to jest wyczuwalne, (no na pewno w stosunku do Chris King'a w góralu, jeżeli komuś ta nazwa coś mówi, ale to już takie moje zboczenie odnośnie piast  :D )  gdyż sam rower jest dosyć masywny, choć waży zalednie 16kg, opony są też 2.25 no i zwylke z sakwami jeździłęm wiec tez pewnie przesadzam, no ale co jak co "jakieś" opory zabierające naszą energię na pewno istnieją ze względu na konstrukcję z trybami, w przeciwieństwie do tradycyjnego łańcucha na "sztywno" ciągnącego piastę, choć pewnie nie będzie to większe w porównaniu np. z dynamem.

Kolejna sprawa to iż pewne śróbki mogły by być na imbusy zamiast torx'a bo wchodzi kolejne narzędzie do kompletu, choć szczerze jeżeli ktoś nie ma innych dodatkowych "końcuwek" (do różnych chaków, poziomych, pionowych, mocowania pod tarcze itp itd) których i tak domyślnie sie nie ma, to ten torx zupełnie do niczego nie potrzeby, no a juz na pewno nie w trasie.

Wagowo moze być problem, choć porównując z osprzetem normalnej klasy deore/xt to jest całkiem spoko, ale jak porównać ze sprzetem możliwym do kupienia za te pieniadze to jednak mozna przyoszczedzić pareset gram. Zreszta po tym wpisie:
Cytat: "transatlantyk"
Może trywializuję, ale gdy w zeszłym roku zdecydowałem się dorzucić do sakw młotek do wbijania śledzi namiotowych, przestały mnie bawić dociekania czy bagażnik ma 198 g czy też 237,5g.
nie wydaje mi sie by komukolwiek to przeszkadzało na tym forum.

Nie każdy lubi twishshifter'y, a innej opcji tutaj nie ma, i manetka nie pasuje do "baranków"

No i najważniejsza sprawa to wartość, może już nie samego zakupu, ale późniejsza  świadomości, takiego roweru sie zupełnie inaczej pilnuje... ;]

Tutaj daje linka do aukcji na której chciałem sprzedać rower, na szczęście po ponownym trafieniu na blog Robb'a i to forum, zrezygnowałem z tej koncepji ;]
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=130275561172

Wiem ze moge nadto reklamować, na pewno by sie znalazło wiecej minusów, ale piasta jest tego warta skoro ludzie kupują (ci których stać) ją za takie pieniądze (ja gdybym nie siedział w Anglii też nie mógł bym sobie na nia pozwolić).

Jakby ktoś był nieopodal York'u w UK to serdecznie zapraszam na jazde próbną.

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Czyszczenie roweru
« 24 Gru 2008, 04:31 »
Widzę że lubisz ładne zabawki ;)
Dzięki za obszerny tekst :)
Powiedz jeszcze:
- zdarzyło Ci sie żeby coś przeskakiwało pod dużym obciążeniem?
- podczas zmiany biegu należy przestać pedałować?

Nie podoba mi sie jedynie manetka (nie lubię gripów a zimą to jest wogóle porażka) i montaż tarczy hamulcowej (te cztery śruby to mi sie kojarzą z takimi praktykami monopolistycznymi jak centerlock u shimanno)
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Dynuel

  • Wiadomości: 314
  • Miasto: Zgierz, York UK
  • Na forum od: 21.12.2008
Czyszczenie roweru
« 24 Gru 2008, 10:48 »
Cytat: "szkodnik"
- zdarzyło Ci sie żeby coś przeskakiwało pod dużym obciążeniem?
jeżeli chodzi o obładowanie sakwami, bagazem itp, to wtedy obciążenie i tak sie rozkłada na zewnetrzny korpus piasty, tryby w środku nie podlegają z tego względiu jakimś duzo większym napięciom, wiec tam nie ma prawa nic przeskakiwać,  aczkolwiek nic mi sie jeszcze nie zdażyło.

Natomiast jeżeli chodzi o duże obciążenie pod wpływem pedałowania, to rohloff wymaga byśmy stosowali odpowiednie wielkości zębatek, z tego co pamietam minimum jest 16 z tyłu i 28 zębów z przodu, ja właśnie na tym jeżdze i jak dla mnie zasięg przełożeń jest super, jeżeli ktoś woli cięższe oczywiście można sobie zwiększyć przedni blat, ale trzeba pamietać że wszystkie przełożenia będą cięższe. Owe minimum jest dlatego gdyż stosowanie bardzo małych przełożeń na pieście i dodatkowo na zębatkach, mogło by skutkować bardzo dużymi siłami wywieranymi wewnątrz piasty.

Cytat: "szkodnik"
- podczas zmiany biegu należy przestać pedałować?
nie, możesz zmieniać biegi podczas pedałowania, aczkolwiek naturalnie skutkuje to oporami na trybach, więc idzie to ciężej i jak producent pisze podczas takiej zmiany biegów "na sile" istenieje możliwość że przełożenia spadną na najmniejsze, czy na największe (już nie pamietam dokładnie, a rozwiązuje sie ten problem lekkim ruchem pedałów do tyłu) choć szczerze przyznam iż nigdy mi sie to jeszcze nie zdażyło, wiec dokłądnie nie wiem o co im chodzi w praktyce. Więc z powyższych powodów ja staram sie robić to nie pedałując tzn. moze nie do końca, bo robie to podczas pedałowania, w fazie kiedy na pedały podlega najmniejsza siła, wiesz kiedy jeden jest na gorze drogi na dole.

Cytat: "szkodnik"
i montaż tarczy hamulcowej (te cztery śruby to mi sie kojarzą z takimi praktykami monopolistycznymi jak centerlock u shimanno)
odnośnie i tarcz i manetki tu nic nie mają praktyki monopolistyczne, a jedynie konstrukcja, piasta nie dość ze ma bardzo dużą średnice, to dodatkowo jeszcze ze strony tarczy wychodzą kable do zmiany biegów, wiec ciezko by tam było zamontować coś mniejszego.

Z manetką sytuacja podobna, jak wyzej pisałem że nie trzeba żadnego napięcia linki by utrzymać piaste na konkretnym biegu, w Rohloffie do zmiany biegów są dwie linki, jedna ciągnie w ogore dróga w dół, wiec jedynie twistershifter wchodzi w gre.

Jeszcze jedną rzeczą której nie pisałem wcześniej w plusach, choć z drugiej strony to minus bo waga jest tez przez to wieksza, ale zdecydowana zaletą jest średnica piasty, ma bardzo duzy kołnież, któy o pare centymetrów skraca szprychy i przez to całe koło jest sporo wytrzymalsze.

Offline Dynuel

  • Wiadomości: 314
  • Miasto: Zgierz, York UK
  • Na forum od: 21.12.2008
Czyszczenie roweru
« 24 Gru 2008, 14:41 »
Cytat: "Michał Wolff"
sama piasta kosztuje ponad 2000zł


jeżęli chciałbyś kupić nową, tutaj w anglii najtańsza opcja baz tarczy kosztuje 799 funtów co przy dzisiejszym kursie daje 3500zł !

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum