Moim skromnym zdaniem....
V brake i hamulce szosowe nie umywaja sie do hamulcow tarczowych pod wzgledem a. modulacji b. sily hamowania niezaleznie od warunkow c. trwalosci d. komfortu
1 warunek : dobre (czytaj drogie) klocki
2. warunek : prawidlowe ustawienie ( zabiera od 2 min do 2 godzin
)
slabosc BB7 to mit ... to najlepsze hamulce jakie mialem. a mialem i 446 i deore(595) hydrauliczne, mam dobry v w miejskim, i veloce w szosowym( uchodzi za jeden z "najostrzejszych" szosowych hamulcow ).
NIGDY NIC NIE OCIERA . ustawienie hamulca banalne.
I NIE podciaga sie linki , tylko zbliza klocki do tarczy : vide INSTRUKCJA !
Linki w BB7 "tak samo" wyciagaja sie jak w V.
Kazda linka roweru na trudne warunki powinna byc dobrej jakosci i odpowiednio zamontowana.
Nokon, Aligator, Jagwire lub chocby Shimano XTR : pelne uszczelnienie, pokrycie wew teflonem, stal nierdzewna.
Koszt na naped i hamulce to ok 50 e niezaleznie od firmy.
Niech mnie ktos sprostuje jak sie myle :
hamulce obreczowe (V, canti, szosowe)
1. bija na juz b.lekko zdecentrowanej obreczy
2. zbieraja syf z obreczy - scieraja klocek i obrecz tym samym, spowalniaja.
3. zasyfione i/lub mokre potrzebuja 1-2 obroty kola na uzyskanie pelnej mocy ( ile to bedzie w metrach ?
)
4. scieraja obrecz ( natura rzeczy ), niekiedy na wylot - co moze sie okazac niespodzianka 100 km dokadkolwiek i bez zasiegu czegokolwiek ( juz na tej wys geo gdzie mieszkam przy zlej pogodzie nawigacje i gps-y maja problemy ze zlapaniem satelity.... )
5. Umieszczenie i konstrukcja komplikacja przypominajaca kombinerki powoduja, ze sa trwale jako konstrukcja i ciezkie do uszkodzenia w uzytkowaniu.
Zeby nie bylo, ze nie jestem obiektywny
:
Wady tarcz HYDRAULICZNYCH :
- Ciezkie do ustaiwenia aby nie tarly
- Tarcze Shimano gna sie bo lubia ( od modelu 30 do 91, icetech i xtr wlaczajac )
- Tarcze Shimano grzeja sie jak glupie-bo lubia - powoduje to przepalenie tarcz
- mocne nagrzanie hamowaniem powoduje spadek sily hamowania
- jakikolwiek wyciek na mocowwaniu do "kopyta" hamulca wylacza hamowanie jako takie ( olej na klockach i tarczy )
- nie nadaja sie na temperartury minusowe, im wiekszy minus tym bardziej sie nie nadaja . I dotyczy to rowniez systemow na DOT. I prosze nie argumentowac "bo w samochodach" - tam jest zupelnie inny uklad .
- przy tarczowkach Shimano trzeba uwazac jako wezyk na, sprzedali w kpl : serie sa 2 : cieknace i niecieknace
- Z natury rzeczy zapowietrzaja sie
Tarcze mechaniczne nie maja Zadnej powyzszej wady, moze poza mozliwoscia przegrzania tarczy - choc podejrzewam, ze obrecz by tego nie zniosla tak samo jak tarcza ( przy czym tarcze zamienie ( chocby przod-tyl ) albo wezme 1-2 zapasowe ( szt : ile ma gram ? )- a obrecz ( peknie/nie peknie ).
Robilem "testy" : mam niemala gorke kolo domu ( nachylenie ponad 20% ) -tarczy Shimano nie dotkne po "awaryjnym" hamowaniu, Avida - bez problemu. Shimano "brzeczy" jakis czas po takim manewrze, Avid nie... Droga hamowania : Avid ok 1,5 m blizej.
Hamowanie za kazdym razem z ok 65 kmh, masa zestawu 120kg.
Problemy z mechanikami :
- wyciagniecie sie linki ( do regulacji - dobra linka JEDEN RAZ )
- scieranie sie klockow - trzeba dociagnac klocki ( dotyczy tez V/canti/szosa )
- zacieranie sie linek ( w tym zamarzanie ) - patrz wyzej systemy ciagu uszczelnione
Cena : cena dobrego hamowania roweru z "kierowca" o wadze ( jak ja ) calkowitej powiedzmy 140 kg (rower +ja+ plecak )z predkosci 35 kmh do 0 kmh na kilkunastu metrach NIE MA ZNACZENIA . Najmniejszego.
Dobre klocki to 20-30 euro, dobre klocki V to 15-25 euro , bobre hamulce to 50-75 e na kolo .
Mamy rowery w kilka tysiecy PLN, sprzet wyprawowy ( ja jeszcze nie
) za 3-10 razy tyle i oszczedzamy na hamulcach
Bo ciezko wziac 1-2 zestawy klockow ( waga razem 50g ) i 2 tarcze na zapas ( razem 300g ? )
?? W masie ogolnej 40 kg bagazu
? Kazdy ma po 3-4 zestawy opon, a ile typow klockow ?
Powiedzcie zonie/matce/dzieciom : wiesz, jade na wyprawe , 3kkm, i mam rewelacyjne hamulce w rowerze :
najtansze w zakupie i eksploatacji . I tu mi sie pojawia pytanie : jaki jest stosunek ceny dobrych hamulcow/klockow do ceny wozka inwalidzkiego / pogrzebu ? Wiem, ze drastyczne - ale zaprzeczcie RACJONALNIE , ze nie mam tu racji.