"Nie ma regulacji bo i nie jest potrzebna. Jeśli po założeniu koła tarcza nie leży równo pomiędzy klockami poluzowuje się 2 śruby mocujące zacisk, naciska klamkę (zacisk sam układa się wtedy prawidłowo względem tarczy) i dokręca je spowrotem, jakaś minuta roboty."
TAK PISZE KTOS; KTO NIE MA I NIE MIAL TAKICH HAMULCOW.
DLATEGO, ZE TO BZDURA JEST.
To jest teoria. Tylko. Kompletnie niezgodna z praktyka.
teoria zaklada ,ze tarcza jest idealnie prosta osiowo- i teoria zaprojektowala kopyta ze stalym odstepem klockow. NIGDY tarcza nie jest prosta. Nie ma takich.
Teoria zaklada tez, ze producent widelca i / lub amortyzatora IDEALNIE osiowo wywiercil dziury na hamulec tarczowy, i ze zacisk ( przy otworach ISO , nie pM ) jest wykoanny rownie precyzyjnie.
teoria zaklada, ze blok hamulca jest wykoanany precyzyjnie...
Praktyka mowi co innego.
Po prostu BUJDA NA RESORACH.
Przjrzyj fora MTB : klocki mi tra- halasujace klocki-ja wyregulowac hamulec hydrauliczny .... TYSIACE postow. Zeby nie powedziec DZIESIATKI TYSIECY.
Dlatego, ze nie ma problemu
?
I zakladamy optymistycznie, ze hamulec nie cieknie ( optymizm w przypadku wielu modeli nieuzasadniony ) , i sie nie zapowietrza. I pojemnosc cieplna jest na tyle duza, ze dla danej osoby i stylu jazdy nie przegrzewa sie uklad obnizajac skutecznosc, nawet do 30% nominalnej.
I dlatego "travellerzy" uzywajacy tarcz maja TYLKO BB7. I ci "zimowi" tez- bo hydrauliki chca ich "zabic" / czeste przypadki nie cofania sie klockow, a wrecz samoistnego dociskania pod wplywem ujemnej temperatury w korelacji z plynem DOT (mniej) i mineralnym( wiecej)/ , a V break'a nie ma bo obrecze sa oblodzone.
Jak juz ktos jest tak leniwy, ze nie chce mu sie klockow pokretlem dociagnac- co za problem zrobic 2 obroty sruba regulacyjna przy klamce ? i na koniec dnia poswiecic 1 minute na reguacje.
Przy Vkach i tak centrujecie kolo , nieprawda
??
bo inaczej palce na klamce urywa, albo trzeba klocki tak odsunac, ze i tak nie ma hamulca...
I jeszcze cos : V-brake oceniamy w kierunku turystyka i "mozna jechac wolniej" , a wady BB7 : przeskakujemy na enduro, trail i downhill....
Klocki ( sprawdzilem ceny ) : dobre V kosztuja 15 e na kolo, dobre do BB7/ hydrauliki : 17-19 euro . DRAMATYCZNA ROZNICA.
Kocki do tarcz sa mniejsze i lzjsze w transporcie.
Tarcze hamulcowe: 30e Obrecz 30e
Cena hamulcow ( kpl : dla V z obrecza, dla tarczowych z tarcza, cena za kpl na rower ) ta sama klasa hamulcow ( dobra klasa ). Ceny z klamkami.
V : 150euro
Hydraulik : 170 euro
BB7 : 120 euro
Nijak nie mozna udowodnic ani skutecznosci ani ekonomiki v brake ponad hamulcami tarczowymi.
V ki nie maja ZADNEJ zalety : sa mniej skuteczne i moga byc niebezpieczne ( scieranie obreczy, klinowanie itp. )
Nie bylem fanem tarcz do czasu zamontowania BB7. Wrecz wrogiem bylem.
ah, zapomnialem o "zaletach" hydrauliki:
-wycieki
-zapowietrzanie
-fading ( malo zabawne przy wiekszych drzewach i predkosciach )
-regulacja
-koniecznosc wymiany plynu co rok / max 2 ( zalecenia producenta )
"No właśnie, "co jakiś czas". Może to być raz na pół roku a może wystarczyć jeden solidny zjazd. W hydraulikach NIC się nie dokręca ani nie reguluje przy zacisku bo w miarę zużycia klocków same przybliżają się one do tarczy i są w stałej odległości względem niej."
A plyn hamulcowy w zamknietym ukladzie sie "cudownie mnozy"
, czy ci klameczka mieknie
i trzeba uzupelnic ? A potem zlac, bo sie chlodno zrobilo.. A przy okazji wymienic banjo, bo to kabelek "90" i fabrycznie cieknie ...I odpowietrzyc. Kupic zestaw najpierw do odpowietrzania.
Z calym szacunkiem, ale ulotke Shimano juz mam. i jak przy tym wyglada koniecznosc zrobienia 2 ruchow reka , zeby wyregulowac BB7
I ciagle aktualne jest pytanie : wyskakuje wam nagle samochod zza wegla, i JAKIE HAMULCE CHCECIE MIEC WTEDY W ROWERZE
I macie odpowiedz.
reszta to tylko kwestie wtorne.
2 gie pytanie ( pomocnicze
) - wyciekl wam plyn z zacisku na tarcze i klocki- z przodu gdzies miedzy Permem a Ulan Bator. Puscily uszczelki i juz. Nadal jestescie zwolennikami hydrauliki ?
Przy V i mechanikach posuc sie moze co ? linka ? ... ok , moga zapiec sie tloki - godzina roboty max. Z obiadem. Urwac sie linka- 10 minut. Zepsuc sie zupelnie hamulec ( zacisk )- przekladka z tylu - 5-10 minut - z papieroskiem po drodze.
"po drugie, obręczy nie przegrzejesz tak łatwo, to średnica o wiele większa niż największe tarcze. "
PRAWDA
Pod warunkiem, ze nic pomiedzy klocek i obrecz nie wlazlo - i nadal mamy obrecz, a nie 2/4 obrecze np.
A kto wyjezdza bez zapasowych klockow
??
"Hamulce każdego typu da się wyregulować, żeby miały wystarczającą moc do zablokowania koła. "
JAK SA SUCHE OBRECZE, JAK SA CZYSTE OBRECZE. Jak nic nie ma miedzy klockiem a obrecza.
jak sa mokre to hamulce ci sie zaczynaja po 5-6 metrach - bywa, ze juz sa wtedy niepotrzebne...
I jakos V break nie wymaga regulacji - i nawet klockow nie sciera- po ostrm zjezdzie - mechaniczne tarczowe tak, hydrauliczne tez nie - caly klocek zjaralo, ale hamowalo dobrze- fadingu nie bylo plyn mineralny osukal fizyke i sie nie zagotowal, w zamian plyn sie "namnozyl" , docisnal zuzyte ( choc sie nie zuzywaja ! ) klocki na zadana odlegosc o tarczy ( skad wiedizal ile
) i wszystko gra . zapalila sie tylko kontrolka kontorli stanu hamulcow ( ta zolta )
No ale i tak chyba poswiece wlasne bezpieczenstwo na rzecz komfortu bagaznika - bo on nie lubi adapterow omijajacych hamulce tarczowe. .......
"Sorry że się wtrącę ale wypisujesz takie bzdury jakbyś nigdy nie miał z hydraulikami do czynienia. Podczas remontu roweru założyłem na przód Deore BL-M596 (czyli raczej niższa półka) i najtańszą tarczę Shimano 180mm RT51 i jestem z niego bardzo zadowolony."
ZDEJMIJ KOLO I ZALOZ TAK, ZEBYS NIE MUSIAL REGULOWAC HAMULCOW. Nic wiecej. Jak dasz rade ( film bez obrobki ( wykryje bez problemu ) z manewru wrzuc na youtube ) - flaszka przedniej single malt jedzie do ciebie !
Zagrzales golen powiadasz....
well..... I tarcza ci nie dzwonila, i nie skrzywila sie, i 180 ci nie dzwoni na zakretach w lewo, i klocki ci sie nie zuzyly jak "golen zagrzewales" .... well. I fadingu nie bylo- caly czas "zyleta" . I nie wygotowalo ci smaru z piasty ani z amora jak golen zagrzewales... NIESAMOWITE.
Coz dodac
? golen zagrzana... Ale nie bierz tego do siebie.
Na powaznie : nie twierdze, ze tylko BB7 i swiata poza tym nie ma. W szosie ma dual pivoty z klockami i zyje...
Ale dlaczego Shimano-Hayes-Formula i inni nie wprowadza patentu z BB7 - zeby regulowac docisk klocka? Technicznie jest do zrobienia. Zadna wielka filozofia. A ile problemow rozwiazuje A JEDNAK NIE MA !
DLA MNIE zalety hydrauliki sa mocno zasnute przez ich wady. DLA MNIE najlepszym wyborem bylo BB7.
Dla kogos innego bedzie canti, albo V... Wedlug potrzeb. Co nie znaczy , ze sa to rozwiazania lepsze - w mojej opinii nie sa.
A czemu turystyki maja Vki - bo to stare rowery sa i nie maja mocowan. Ludzie nie zmieniaja sprawdzonych ram - to i nie zmieniaja hamulcow- proste. Ale to tylko moje dywagacje.