Jeżeli góry/lasy i asfalty+ miasto to bardzo dużo wymagasz.
Moim zdaniem powinieneś nieco bardziej określić kierunek.
Jak wiadomo mtb na 26" bardzo dobrze radzi sobie w terenie.
Przy odrobinie chęci da się przysposobić do jazdy z sakwami.
Nie każda rama ma odpowiednie mocowania do bagażnika, ale można sobie z tym poradzić.
Warto też zainwestować w drugi zestaw opon lub całych kół.
Korbę z koronkami trekingowymi np 48/38/26, w miarę uniwersalne i w góry i na szosę.
Hamulce V-ki są wystarczające, ale ich podstawową wadą jest bardzo ograniczona ilość dobrych widelców amortyzowanych (nowych).
Jeśli obawiasz się hydrauliki możesz wybrać tarcze mechaniczne.
Możesz też iść od razu w stronę trekinga 28".
Pewnie najlepszy wybór jeśli wycieczki w góry (terenowe) nie będą celem wyjazdu.
O ramie już wspominałem, coś na wzór accenta nordkapp, lub jak masz kasę to coś ze stajni SURLY czy równie egzotyczna Salsa.
Do wyboru masz wielu producentów, ale do momentu kiedy nie określisz typu nie ma sensu wskazać konkretnej ramy i dywagować co lepsze.
Z amorem jest zawsze kłopot. Albo jest tani i niestety byle jaki, albo droższy i działający. Ja bym kupił poniższy.
http://marzocchi.com.pl/amortyzatory_rowerowe_2012_tk.phpKolejną możliwością jest wybór roweru mtb na kołach 29"
Da się go przystosować podobnie jak mtb 26".
Zaletą jest możliwość rezygnacji z amortyzatora który jest relatywnie droższy od tego na 26"
Wadą jest cena osprzętu: koła,opony, widelec, mniejszy wybór samych ram (u Nas) niż w przypadku 28" czy 26".
Ogólnie wybierając sprzęt kładłbym nacisk na: ramę, widelec, koła (piasty, obręcze, szprychy).
Piasty: sporo jest dobrych i godnych polecenia. Używam XT na konusach i jestem zadowolony. Mam też novatec na maszynach i też daja radę.
obręcze; jak pod sakwy to minimum 32 otwory, a lepiej 36. używam Mavica 321 (sa mocne, ale tylko pod tarcze) i Alexrims DM24-pod V-ki
szprychy - DT lub Sapim, generalnie dobre.
Hamulce;
jeżeli V-ki, to AVID-świetna jakość i super cena- (klamki FR5+hamulce SD5)
jeżeli tarcza mechaniczna to Avid BB7 + te same klamki, jeśli hydrauliki to ... jak się już zdecydujesz czy chciałbyś takie w ogóle.
Napęd:
9 rzędowy, albo 8 jeśli chcesz żeby był trochę bardziej trwały.
Wkład suportowy - zależy od korb które wybierzesz.
manetki i przerzutki:
system i producent/model w zależności od osobistych preferencji, ale stare powiedzenie mówi "Nie XTR'y napędzają rowery"
Z przednią trzeba uważać, nie każda musi pasować do każdej ramy.
Siodło,mostek,sztyca i kierownica do wyboru w zależności od geometrii ramy i preferowanej pozycji.
jak widzisz możliwości jest bardzo dużo.
Odpowiedź na propozycję Kamela, Kross Trans Solar:
http://www.kross.pl/pl/2013/trans-solar
Hydrauliczne hamulce deore, których sam się obawiasz - v'brake'i starczą jeśli w terenie nie jeździsz dużo i nie robisz tam downhillu z sakwami
Ale kross wyciął nr i nie zrobił w tym rowerze mocowań pod V-ki.