Autor Wątek: GPS  (Przeczytany 311541 razy)

Offline Mężczyzna Mariusz

  • Jestem, jaki jestem...
  • Wiadomości: 1945
  • Miasto: Leszno
  • Na forum od: 18.02.2012
Odp: GPS
« 11 Lut 2015, 10:40 »
Na Eneloop (-+2000mAh) minimum 24 godziny ciągłej pracy.
Są ludzie co w testach osiągali nawet 36 godzin!
W dobie internetu każdy kreuje swój wizerunek, tak jak chciałby, by widzieli go inni...
Każdy jest tu seksbombą, póki ma top fejs i konto, plastikowe lale nadymane jak ponton,
Ukryci za nickiem, poznają się jednym klikiem, bajerują się zamiast słowem plikiem...  
A trików jest bez liku, tą albo tą, która lepszy robi dzióbek na fejsiku...Ulepieni jak z plastiku, takich ludzi jest bez liku, żyj naprawdę, nie w wirtualnym cyrku...     Mesajah

Offline Mężczyzna worek_foliowy

  • Wiadomości: 10327
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 11.02.2012
Odp: GPS
« 11 Lut 2015, 11:42 »
Czasu nigdy nie liczyłem, szacuję, że powinno spokojnie wytrzymać ~400 km z sakwami (w przerwach wyłączałem). Te 24 godziny są realne, można spodziewać się nawet więcej :)
Janus: "Generalnie nie ogarniam 3D i notorycznie wpadam na ściany, chodzę w kółko [...]"

Offline Mężczyzna Dusza

  • ✫ ♪ ✯ ♫ ✬ ♬ ✰
  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Opole
  • Na forum od: 23.02.2010
Odp: GPS
« 11 Lut 2015, 14:52 »
Również potwierdzam, że 24h są w zasięgu dobrych baterii. Więcej chyba nigdy nie wyciągnąłem, raz nawet na słabych już po 6h padł :)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: GPS
« 11 Lut 2015, 15:06 »
na najsłabszych ciągnie mi 2 dni, a to po minimum 10h dziennie (nie wyłączam na postojach).

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna anghan

  • Wiadomości: 1041
  • Miasto: Katowice
  • Na forum od: 18.11.2013
    • Kwestia Szlaku
Odp: GPS
« 11 Lut 2015, 15:34 »
Kupiłem jakieś tanie alkaliczne baterie Varta w markecie i powiem tylko tyle, że 6-8 paluszków starczyło mi na zarejestrowanie 1200km jazdy. Chyba 18dni, czas działania to minimum 8 godzin jazdy. Czasem wyłączałem na dłuższe przerwy, bo start jest błyskawiczny, czasem zapomniałem.

Zapis śladu była przez pierwsze dni automatyczny, a potem ustawiłem na częsty. Byłem zaskoczony tą statystyką i mnie samemu wydaje się wątpliwa, ale policzyłem przed wyjazdem, że 2 paluszki będą działać mi 20 godzin, a przywiozłem prawie 2/3 tego co zabrałem. Dla mnie jest spoko.

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6097
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Odp: GPS
« 21 Lut 2015, 01:07 »
Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Wygląda na to, ze różnice między eTrexami 20 a 30 to dla mnie zbędny bajer :)

No i jednak nie do końca... Kupiłem etrexa20 i... zachwyciłem się funkcją prędkości pionowej. tzn. faktem, ze WRESZCIE jakieś urządzenie to liczy, bo zawsze to sobie liczyłem w pamięci, a to możliwe tylko przy równych minutach (dzielniki 60). No i nadal ta z pamięci to wyłącznie ŚREDNIA.
Tyle że w Etrexie20 ze względu na skakanie wysokości bezwzględnej ta funkcja się nie sprawdza i pokazuje ekstremalne wartości nawet na płaskim :(

Drugi minus, że jednostka to metry na minutę a nie na godzinę, ale mnożenie prze 60 w pamięci jest łatwiejsze, więc to bym przebolał, gdyby odczyt był wiarygodny...

Jakoś nikt tu chyba nigdy nie wspomniał o pomiarze prędkości pionowej (czemu? przecież to REWELACJA!). Czy w urządzeniach z barometryczną korektą daje ona sensowne odczyty? (sensowne znaczy na podjeździe ok 10% max 15 m/m a na ekstremalnie stromych - ok 20% - tak do 20 m/m)?
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna A|ex

  • #GravelFun
  • Wiadomości: 834
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 23.09.2013
    • Dziennik Rowerowy
Odp: GPS
« 21 Lut 2015, 09:00 »
Pytanie do doświadczonych.  Dlaczego Etrex 20 a nie Dakota 10? Dakota ma chociażby wiekszy wyświetlacz za to brak Slotu na SD ale 850MB pamięci wew na mapy przeciez wystarczy. No i Dakota jest tansza. Czy sa jakies kluczowe  funkcjonalności decydujące, że większość wybiera jednak etrexa?
#Steel is Real

Offline Mężczyzna Turysta

  • Wiadomości: 5719
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 15.06.2011
Odp: GPS
« 21 Lut 2015, 09:16 »
850MB pamięci wew na mapy przeciez wystarczy.

Jednak jest to jakieś ograniczenie. Dwie mapy Polski (OSM i UMP) to 654 MB. Niewiele miejsca zostaje.
Właściwie, jak dla mnie, to jedyny minus. Wszystko inne (zwłaszcza dotykowy ekran) za Dakotą.

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7081
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Odp: GPS
« 21 Lut 2015, 09:43 »
Większość wybiera etrexa 20 prawdopodobnie dlatego, że Dakota ma ekran dotykowy. Nie znam się na ekranach dotykowych, być może jest bardzo dobry i wygodny, nie odrzucam takiej możliwości, ale jest z tym związana jakaś obawa. Ja nie przepadam za urządzeniami z ekranami dotykowymi - miałem aparat z takim wyświetlaczem zamiast przycisków, miałem smartfona i nie polubiłem tego rozwiązania, obecnie znowu mam aparat z przyciskami i tradycyjny telefon z klawiaturą. Może w tablecie, gdzie ten ekran jest dużo większy bym się przekonał, ale generalnie ekranom dotykowym mówię: NIE :P

I to był w zasadzie jedyny powód, dalej już Dakoty nie analizowałem i nie brałem pod uwagę.
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6097
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Odp: GPS
« 21 Lut 2015, 09:45 »
Jak wspomniałem wyżej, zakupiłem wreszcie eTrexa20. Pobawiłem się dość rzetelnie, w domu i w terenie, przeczytałem też cały ten wątek (!) oraz kilka innych tu i ówdzie (poza naszym forum) i wciąż mam kilka pytań. Może ktoś wie, jak nie to zadam na Garniaku.

1. Czy włączenie glonass ma znaczny wpływ na żywotność baterii? A WAAS?

2. Po czym poznać na mapie (OSM, UMP), że dana droga jest gruntowa/ asfaltowa?

3. Gdzie znaleźć plik TYP (ponoć jego wyrzucenie przyspiesza pracę procesowa w Etrexach), jeśli (na urządzeniu i w kompie) mam tylko img? Mapy nie instalowałem, tylko ściągnąłem img

4. Ktoś napisał: „U mnie jest tak, że jak jadę po śladzie, na którym jest dodatkowo kilka waypointów, to nawigować, oczywiście nie nawiguje, ale podaje dystans do celu oraz dystans do następnego waypointa.” Jak umieścić w śladzie takie waypointy? Na razie wymyśliłem tylko dodanie „punktów alarmowych”, ale to trzeba chyba robić w urządzeniu, a to upierdliwe.

5. U mnie "Dokąd -> ślady" (nawigacja do śladu) działa tak, że pokazuje mapę z moim położeniem i z widocznym śladem (zatem gdy jestem daleko od śladu, to mapa jest w małej skali) i na tym poprzestaje. Nie daje wskazówek nawigacyjnych, nie kieruje tez na konkretny punkt (choć kompas zdaje się wskazywać na początek śladu, ale pewien nie jestem, tak czy owak wskazuje tylko kurs a nie trasę). Czy można to jakoś tak ustawić, żeby przy nawigacji do śladu pokazywały się wskazówki nawigacyjne do punktu początkowego śladu?

6. W jaki sposób sprawdzacie, ile dokładnie czasu Wasz sprzęt podziałał na bateriach? Nie wyłączacie przez cały test (i macie włączony stoper) czy urządzenie samo gdzieś zlicza czas pracy, np. od pierwszego włączenia/ „głębokiego” resetu lub po prostu czasu jazdy „od zawsze”? Jakiś jeszcze inny sposób?

7. Jak się robi tzw. „twardy” reset, o którym można tu przeczytać, że przyda się przy totalnym zawieszeniu w głuszy?

8. Ostatnie pytanie z mojego postu powyżej, żeby nie umknęło: Czy w urządzeniach z barometryczną korektą prędkość pionowa daje sensowne odczyty? (sensowne znaczy na podjeździe ok 10% max 15 m/m a na ekstremalnie stromych - ok 20% - tak do 20 m/m)?

Z góry dzięki za odpowiedzi :)


I jeszcze coś:

Cytat stary, ale ten wątek przewijał się tu wielokrotnie, więc się odniosę.

dokumentacja tego wynalazku jest zdecydowanie SŁABA.

A widziałeś w ostatnich latach dobrą, kompletna instrukcję od czegokolwiek? Tableta, telefonu (nie smart, bo nigdy w rękach nie miałem to nie wiem), aparatu czy choćby kuchenki mikrofalowej...? Wszystko ten sam szit - koncentrują się na bajerach, ile toto ma predefiniowanych trybów i jak zarąbiście możesz gotować wszystko - od frytek po zupę cebulową, ale jakiekolwiek informacje dot. customizacji musisz odkryć sam. Taki trend, instrukcje są pisane dla półgłówków, którzy nigdy nie wyjdą poza standard obsługi. Czemu? Chyba dlatego, że za takich nas uważają :)
« Ostatnia zmiana: 21 Lut 2015, 10:08 aard »
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna Freud

  • Wiadomości: 2649
  • Miasto: Zielona Góra
  • Na forum od: 16.06.2011
Odp: GPS
« 21 Lut 2015, 12:04 »
2. Po czym poznać na mapie (OSM, UMP), że dana droga jest gruntowa/ asfaltowa?
http://ump.fuw.edu.pl/wiki/Co-czym

Przy czym zdarzyło mi się w UMP, że droga gruntowa i droga asfaltowa najniższego rzędu wyglądały tak samo - pewnie wynikało to z tego, że kiedyś ta asfaltowa niższego rzędu (czytaj kiepska) została zbudowana w miejscu gruntowej i mapa nie była już aktualizowana.

Dodam jeszcze, że wygląda takiej drogi może zależeć od skórki ;)

3. Gdzie znaleźć plik TYP (ponoć jego wyrzucenie przyspiesza pracę procesowa w Etrexach), jeśli (na urządzeniu i w kompie) mam tylko img? Mapy nie instalowałem, tylko ściągnąłem img
W istniejących plikach UMP:
1. Wejdź do katalogu mapy UMP
2. Tam znajdują się pliki typu skorka-*.bat. Na przykład skorka-normal.bat.
Widać w nim wpisy w rejestrze, które odpowiadają za podłączenie pliku skórki do mapy.

Polecam ten program:
https://sites.google.com/site/cypherman1/home

W nim możesz udytować mapy zainstalowane na komputerze oraz usunąć "typ" aktualizując zainstalowaną mapę. W zasadzie "odpinasz" skókę od mapy.
Później w mapsource czy basecamp jak wysyłasz mapę do odbiornika, to program kompiluje już ją bez odłączonego wcześniej pliku typ.
« Ostatnia zmiana: 21 Lut 2015, 14:27 Freud »
"Życie jest jak jazda na rowerze, żeby utrzymać równowagę musisz poruszać się do przodu." - A. Einstein
"Wax, to tylko kwestia czasu kiedy "Podróże z dziećmi" stanie się twoim najważniejszym działem" - Cinek

Offline Mężczyzna Turysta

  • Wiadomości: 5719
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 15.06.2011
Odp: GPS
« 21 Lut 2015, 12:29 »
4. Ktoś napisał: „U mnie jest tak, że jak jadę po śladzie, na którym jest dodatkowo kilka waypointów, to nawigować, oczywiście nie nawiguje, ale podaje dystans do celu oraz dystans do następnego waypointa.” Jak umieścić w śladzie takie waypointy?

Rysuję ślad z waypointami w GPSIES, potem eksportuję do pliku gpx (z włączoną opcją "Trasa & Punkt drogi"). Taki plik gpx wrzucam do urządzenia.

6. W jaki sposób sprawdzacie, ile dokładnie czasu Wasz sprzęt podziałał na bateriach? Nie wyłączacie przez cały test (i macie włączony stoper) czy urządzenie samo gdzieś zlicza czas pracy, np. od pierwszego włączenia/ „głębokiego” resetu lub po prostu czasu jazdy „od zawsze”? Jakiś jeszcze inny sposób?

Zeruję komputer podróży w momencie wymiany baterii - tam jest podany czas ruchu i czas postoju.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: GPS
« 21 Lut 2015, 13:13 »
1. Czy włączenie glonass ma znaczny wpływ na żywotność baterii? A WAAS?
Podobno glonass wpływa, nie używam.
2. Po czym poznać na mapie (OSM, UMP), że dana droga jest gruntowa/ asfaltowa?
Odpowiedź brzmi "nie wiadomo". Do routingu mogą być brane zupełnie inne parametry niż do do wyświetlania ;)
Co do pliku TYP, polecam mapy bez niego. Szybciej się rysują na ekranie. Ściągasz GMapTool i się bawisz.
850MB pamięci wew na mapy przeciez wystarczy.
Nie, nie wystarczy. Na 4GB można mieć wgrane pół europy, na drugich 4GB drugie pół. I to działa!

A widziałeś w ostatnich latach dobrą, kompletna instrukcję od czegokolwiek? Tableta, telefonu (nie smart, bo nigdy w rękach nie miałem to nie wiem), aparatu czy choćby kuchenki mikrofalowej...?
Do pentaxa jest duuuuża i obszerna ;)
Piję głównie do tego, że takie rzeczy jak wyszukiwanie punktów z sortowaniem w odległości od innego punktu (odpowiedź na pytanie, czy w najbliższym miasteczku jest sklep) odkrywałem w zasadzie przypadkiem. I jak znam życie, po 2 latach dalej jakieś ciekawostki się kryją.



My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna cinek

  • SP2SJ
  • Wiadomości: 1979
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.03.2008
Odp: GPS
« 21 Lut 2015, 14:40 »
1. WAAS ma wpływ na wyświetlaną w urządzeniu "dokładność lokalizacji" - nie zauważyłem, żeby ślady jakoś diametralnie inaczej wyglądały, za to wysokość była lepiej określana - nie bawiłem się w jakieś tam super testy, po prostu siedząc na szczycie jakiegoś tam pagóra, z WAASem wysokość zgadzała się +-2m z tym co na tabliczce czy na mpaie było. Bez WAASa zdaje się, że +-5m.
3. Kiedyś jak podmieniałem pliki TYP to narzędziem GMAPTOOL.
5. Hmm, ja nawigacji po śladzie używam tak, że wybieram ślad, potem TRACKBACK i wskazuję konkretny punk śladu (końcowy) i wtedy kompas wskazuje kierunek do następnego punktu. Ślady do urządzenia przygotowuję z małą gęstością punktów - co kilkaset metrów, wtedy jak dojeżdżam do skrzyżowania to kompas wcześniej się obraca, bo pokazuje kierunek do następnego punktu, który jest już te 100-200m ale w bok.
6. Przestałem analizować.
7. LMGTFY : https://support.garmin.com/support/searchSupport/case.faces?caseId=%7Bd10af480-1fc5-11e1-73d0-000000000000%7D
8. Ja mam z barometrem (dziadek 60csx), kiedyś z ciekawości próbowałem, pomiar skacze cały czas. Prawdopodobnie zbyt mała prędkość na rowerze, to chyba funkcja bardziej dla spadochroniarzy, czy do szybowców.

Cytat: miki150
Cinek muszę powiedzieć, że jesteś bardziej fotogeniczny, kiedy Cię na zdjęciu brakuje

Offline Mężczyzna vuki

  • Wiadomości: 1018
  • Miasto: Rawicz
  • Na forum od: 16.04.2014
Odp: GPS
« 26 Lut 2015, 08:10 »
Jaki profil używacie na rower w etrex 20?
Chciałem używać samochodowy ale jak oddale to widzę tylko drogi główne.
Na zbliżeniu natomiast widzę za mało.

Co do wgrywania map czy śladów to nie prościej kopiuj/wklej w windowsie?
MapSource bardziej zakręcony nie może być.
MiRowerDajePower

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum