Autor Wątek: GPS  (Przeczytany 311593 razy)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: GPS
« 5 Mar 2018, 13:37 »
etrex obsługuje maksimum 25 punktów w pojedynczej trasie. Bardziej nie od gęstości to zależy, a od odpowiedniego ustawienia :)

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Robert

  • Wiadomości: 4821
  • Miasto: Konin
  • Na forum od: 03.12.2007
Odp: GPS
« 5 Mar 2018, 18:00 »
Joystick w Etrexie30x jest czterokierunkowy?

Offline Mężczyzna Siara_iwj

  • Wiadomości: 1002
  • Miasto: Sheffield
  • Na forum od: 19.11.2016
Odp: GPS
« 5 Mar 2018, 18:20 »
 Ośmio.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: GPS
« 5 Mar 2018, 18:45 »
Trasy wymagają rzeźbienia z projektowaniem, a w przypadku wolnych urządzeń (jak Etrex) jest to dodatkowo upierdliwe przy sprawdzaniu na urządzeniu całej większej trasy.

Rowerowe Edge są tu o wiele lepsze, wrzucamy ślad, a urządzenie dorabia do niego wskazówki nawigacyjne (można je włączyć lub wyłączyć), lekko, łatwo i przyjemnie, żadnego dłubania z trasami i ewentualnych wpadek jak sobie urządzenie inaczej puści.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: GPS
« 5 Mar 2018, 18:55 »
Jak jeździsz po zaplanowanej kresce, to tak. Ja tylko chce mieć punkty, które odwiedzę. O tym jak je połączę, decyduję w trakcie. Ślady wrzucam jako podkład na mapę.

My home is where my bike is.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: GPS
« 5 Mar 2018, 19:04 »
Jak jeździsz po zaplanowanej kresce, to tak. Ja tylko chce mieć punkty, które odwiedzę. O tym jak je połączę, decyduję w trakcie. Ślady wrzucam jako podkład na mapę.

Zdecydowana większość ludzi stosuje system planowania na kompie, wgrywania tego do urządzenia i jazdę ustaloną trasą. To daje szereg bonusów, wiesz ile do końca, masz profil trasy itd.

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: GPS
« 5 Mar 2018, 19:08 »
Tak, zgadzam się co do "większości", choć żaden z nas badań nie robił :) Trudno byłoby jechać maraton w trybie, który proponuję, ale rekreacyjna jazda wychodzi moim zdaniem ciekawiej.

P.S. Profil trasy generuje się na bieżąco, trzeba mieć tylko wrzucone dokładniejsze mapy wysokościowe niż te wbudowane.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Siara_iwj

  • Wiadomości: 1002
  • Miasto: Sheffield
  • Na forum od: 19.11.2016
Odp: GPS
« 5 Mar 2018, 20:16 »
Jak jeździsz po zaplanowanej kresce, to tak. Ja tylko chce mieć punkty, które odwiedzę. O tym jak je połączę, decyduję w trakcie. Ślady wrzucam jako podkład na mapę.

Zdecydowana większość ludzi stosuje system planowania na kompie, wgrywania tego do urządzenia i jazdę ustaloną trasą. To daje szereg bonusów, wiesz ile do końca, masz profil trasy itd.


O to to. Coś czuję, że garmin pojdzie do kogoś innego.

Offline Mężczyzna Robert

  • Wiadomości: 4821
  • Miasto: Konin
  • Na forum od: 03.12.2007
Odp: GPS
« 7 Mar 2018, 16:48 »
Waham się między wyborem Etrexa 20x a 30x jako urządzenia na wyprawy. Poza baro altimetrem, specjalnym kompasem i bezprzewodowym czymśtam 30x ma jeszcze jakieś dodatkowe funkcjonalności?
Najbardziej interesuje mnie w 30x barometrzyczny wysokościomierz. Dla wydłużenia czasu pracy urządzenia raczej odpuściłbym sobie rysowanie profilu, więc byłby on przez większość czasu wyłączony. BTW o ile włączony barowy wysokościomierz ;) skraca czas pracy dźipiesa? Altimetr głównie wykorzystywałbym do okazjonalnego sprawdzenia wysokości. Tylko na ile ta funkcja sprawdzi się gdy tylko chce ją o tak, pyk, włączyć bez specjalnego bawienia się w kalibrację? Poza tym jaka może być różnica w pomiarach pomiędzy baro- w 30x i niebarometrycznym czujnikiem wys. w 20x?
I pytanie do którego ciągle zmierzam, czy opłaca się dopłacać do 30x? Czy w moim wypadku ta kwestia sprowadza się do odpowiedzi na pytanie czy uważam, że warto dopłacić do większej dokładności pomiaru?

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: GPS
« 7 Mar 2018, 17:10 »
Opowiem jak to było w starszych modelach. W 30 możesz wstawić wykres wysokości na jeden z przełączanych ekranów. Wykres jest istotny nie do patrzenia w tył, a na to, co przed tobą. W 20 trzeba się zdrowo naklikac, by się do tego dostać. Mam wgrane modyfikowany firmware, który daje mi tą funkcjonalność z 30.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna michuss

  • Wiadomości: 397
  • Miasto: Szczecin
  • Na forum od: 28.02.2014
Odp: GPS
« 7 Mar 2018, 17:17 »
Najbardziej interesuje mnie w 30x barometrzyczny wysokościomierz. Dla wydłużenia czasu pracy urządzenia raczej odpuściłbym sobie rysowanie profilu, więc byłby on przez większość czasu wyłączony. BTW o ile włączony barowy wysokościomierz ;) skraca czas pracy dźipiesa?
Wysokościomierza się nie wyłącza. On "chodzi" i tak cały czas w tle. Nie wiem jak te serie z "x", moja 30 działa na dobrych paluszkach godzin "naście", gdzieś około 15, czasami więcej. Już od jakiegoś czasu tego nie liczę, bo wożę ze sobą akumulatorki i po prostu zmieniam w trasie.

Altimetr głównie wykorzystywałbym do okazjonalnego sprawdzenia wysokości. Tylko na ile ta funkcja sprawdzi się gdy tylko chce ją o tak, pyk, włączyć bez specjalnego bawienia się w kalibrację?
Zależy kiedy będziesz sprawdzał. Jak po kilkudziesięciu minutach od włączenia to raczej powinien podać Ci prawidłową wysokość. Jak zaraz po włączeniu - może być bardzo duży rozstrzał...

Osobiście dziś długo bym się zastanawiał nad dopłatą tylko ze względu na wysokościomierz baryczny. Kompasu w ogóle nie używam. Ta 20 wydaje się być bardziej sensowna, ale mówię o sobie :)

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: GPS
« 7 Mar 2018, 18:30 »
Moim zdaniem zdecydowanie opłaca się dopłacić do wyższego modelu. Oprócz wysokościomierza barometrycznego dostajesz również obsługę czujników ANT. Dzięki temu możesz mieć obsługę czujnika tętna, kadencji oraz temperatury, tej możliwości nie daje niższy model. A puls, kadencja i temperatura to są opcje które na rowerze się przydają. Nawet jak się ich obecnie nie używa to może po pewnym czasie zmienimy zdanie.

Jeśli chodzi o wysokościomierz to nie trzeba go ręcznie kalibrować ani włączać - on działa cały czas. Gdy włączysz GPS przez ok. minutę trwa szybka autokalibracja (bo po paru dniach bez używania zmienia się ciśnienie i z początku różnica jest duża, nawet i ze 100m). Po ok. minucie jest już prawidłowa wysokość i cały czas działa autokalibracja. Działa to w ten sposób, że urządzenie dokonuje korekty odczytu wysokości z czujnika barometrycznego i gdy różnica w stosunku do wysokości z GPS jest za duża - automatycznie koryguje.

Gdy nie masz czujnika barometrycznego - w razie słabego dostępu satelitów odczyty wysokości mają duże błędy, rzędu 100m i więcej, a profil wysokościowy mocno zębaty, duże skoki, a to 50m do góry, a to 100m w dół itd. A przez to i odczyt sumy podjazdów (oprócz dystansu i średniej najwięcej mówiący parametr o trasie) jest obarczony wielkim marginesem błędu. Ma to miejsce przede wszystkim w górach, szczególnie takich z wysokimi ścianami blisko drogi, najgorszy zasięg jest w kanionach, w lasach też niespecjalnie.

Czujniki zewnętrzne czy barometryczny ciągną minimalną ilość, nie wpływa to znacząco na zużycie prądu, różnice można liczyć raczej w minutach, nie godzinach (dlatego w specyfikacji oba urządzenia mają ten sam czas pracy). Dużo większą różnicę robi to na jakim ekranie jedziesz, na ekranie mapy zużycie jest sporo większe niż na ekranach danych czy menu, bo urządzenie zużywa energię na przesuwanie i odświeżanie mapy.

Offline Mężczyzna kawerna

  • Piotr(ek) Hrehorowicz w realu
  • Wiadomości: 1932
  • Miasto: Kraków
  • Na forum od: 22.09.2013
Odp: GPS
« 7 Mar 2018, 18:31 »
Wysokościomierz to inaczej czujnik ciśnienia atmosferycznego i właściwie nie służy do pomiaru wysokości a do niwelowania błędów pomiaru wysokości z użyciem satelitów. Mówiąc inaczej: na tej samej trasie profil wysokości z urządzenia z czujnikiem jest o wiele bardziej gładki i dokładny niż profil z urządzenia takiego czujnika pozbawionego. Dokładność odwzorowania nachyleń terenu jest dzięki temu większa. Ale to dotyczy przejechanej trasy a nie tego co przed nami.
Kompas magnetyczny przydaje się na postoju. Bo mapa nie obraca się wraz z urządzeniem tylko jest cały czas zorientowana wg terenu.
... i stałem się social-rowerzystą... Anachronicznie lubię trójrzędowe korby i małe kasety ;)

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Odp: GPS
« 7 Mar 2018, 18:36 »
Kompas magnetyczny przydaje się na postoju. Bo mapa nie obraca się wraz z urządzeniem tylko jest cały czas zorientowana wg terenu.
Tylko mapa na północ! Żadnego obracania :-[

Kompas bardziej przydaje się do łażenia pieszo, gdzie prędkości są bardzo małe.

My home is where my bike is.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19871
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: GPS
« 7 Mar 2018, 18:44 »
Ośmio.

Na pewno ośmiokierunkowy? Bo na filmikach w sieci wygląda, ze czterokierunkowy, tak jak było w serii Etrexów bez x. I to był wielki minus Etrexów, mapy przewija się przez to dużo bardziej upierdliwie

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum