Autor Wątek: GPS  (Przeczytany 311196 razy)

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: GPS
« 8 Kwi 2023, 15:58 »
Czy jest  możliwość wyłączenia odbiornika GPS i równoczesnego rejestrowania danych z czujników?  Potrzebne mi to do trenażera, który nie jest "smart". Czyli potrzebuję wyjściowo pliku fit bądź gpx. Dotąd używałem sobie do tego komputerka Bryton Rider 15, ale mu się już dogorywa powoli.

To jest domyślne ustawienie w profilu "kolarstwo stacjonarne". To przecież nie ma znaczenia jaki trenażer, każdy stoi w domu i raczej nie łapie zasięgu. Zresztą GPS można wyłączyć także i na powietrzu, inne parametry będą rejestrowane, przydatne np. jak się chce używać komputerek w pociągu, a ma się ustawiony automatyczny start.

Offline Mężczyzna czerkaw

  • We are infinite
  • Wiadomości: 1138
  • Miasto: Marianowo
  • Na forum od: 25.02.2013
    • Awesome Nomad
Odp: GPS
« 11 Kwi 2023, 11:27 »
Hej,
Właśnie stoję przed wyzwaniem - zmiana GPS z Etrex 20, a coś nowszego, szybszego...
W sumie przeglądam tylko garminy.

Zastanawiałem się nad:
Explorer 2 (nie wiem czy + power mount czy bez)
Teraz jeszcze do zastanowienia doszły 830 i 530.

Głównie pod Ultra sobie patrzę, który najlepiej by się sprawdził na takich zawodach powiedzmy typu MPP.

Ktoś się podzieli przemyśleniami? Ktoś używa tego pierwszego?

Offline Mężczyzna lary

  • Wiadomości: 135
  • Miasto: polska
  • Na forum od: 05.06.2013
Odp: GPS
« 11 Kwi 2023, 11:49 »
Mam Explore 2
mam takowy sprzęt od miesiąca, nie wiem czy moje zdanie na wiele Ci sie zda bo przejechałem z nim tylko szlak orlich gniazd tydzień temu, czyli 200 km, ale:

1 - na pełnym ładowaniu przenawigował mnie po śladzie przez 2 dni, czyli 19,5 godziny co uważam za spoko wynik jak na tak lekkie urządzenie, włączone było prowadzenie po śladzie oraz zapis trasy plus czujnik prędkości na przednim kole. Kontrast wyświetlacza 50%. Mamwersje bez ładowania z uchwytu, po prostu nie chciałem dopłacać, a prąd dodatkowy zapodaje po prostu podłączając powerbanka
2 - kiedy zgubiłem kurs, a było to około 5 razy, zawsze wyliczał dojazd do kursu najbliższą opcją, zawsze bez zawracania, nie miałem do tego zastrzeżeń
3 - miałem ładną pogodę, gdzie ekran działał bardzo płynnie, niestety nie wiem jak przy deszczu obsługa się sprawdzi
4 - póki co naprawdę fajna turystyczna nawigacja która prowadzi jak należy, mała, lekka, ale jak dla mnie wystarczająco czytelna. Wiadomo to nowy sprzęt więc weź poprawkę na to że ode mnie nie dowiesz się jak z trwałością i użytkowaniem z perspektywy dłuższego czasu, potraktuj to jako luźne pierwsze wrażenie nowego użytkownika :)

Offline Mężczyzna dudi

  • Administrator
  • Wiadomości: 3422
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 11.05.2009
Odp: GPS
« 11 Kwi 2023, 13:04 »
na pełnym ładowaniu przenawigował mnie po śladzie przez 2 dni, czyli 19,5 godziny
Biorąc pod uwagę, że poprzednik potrafił się wyłączyć po 8 godzinach pracy z wyłączonym podświetleniem i bez czujników, to świetny wynik i spora poprawa.

Offline Mężczyzna Felek

  • Wiadomości: 1300
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.11.2017
Odp: GPS
« 11 Kwi 2023, 13:26 »
Mam Garmin Explore 2 od kilku dni, pierwsze jazdy za mną, narazie tylko w opcji zapisu śladu. Wcześniej jeździłem tylko z mapami klasycznymi. Nie mam żadnych czujników, w trybie oszczędzania bateri i z wyłączoną większością prądożernych funkcji pokazuje mi na dziś, że zostało energii na 32 godziny. Po ponad 5h jazdy bateria zeszła ze 100% do 85%.

Więcej się nie wypowiem. Raz, że świerzy zakup, dwa że nie mam porównania do innych sprzętów.
Podróże z dziećmi www.tataimapa.pl

Offline Mężczyzna Siara_iwj

  • Wiadomości: 1002
  • Miasto: Sheffield
  • Na forum od: 19.11.2016
Odp: GPS
« 11 Kwi 2023, 15:42 »
Czytam na necie o tym Explore 2 i wygląda na to, że urządzenie spełnia wszystkie moje wymogi co do nawigacji rowerowej. Garmin  zdecydował się wypuścić proste (jak na dzisiejsze standardy) urządzenie skupione na turystyce bez zawracania głowy setką niepotrzebnych (mi) funkcji. Niedługo chyba opuszczę Mio na rzecz Garmina.

Mam pytanko do użytkowników: czy nawigacja ma wystarczająco pamięci, żeby wrzucić tam mapy Europy, Azji i Ameryki Północnej na raz..?

Offline Mężczyzna bzyk69

  • Wiadomości: 427
  • Miasto: Pszczyna
  • Na forum od: 27.08.2021
Odp: GPS
« 11 Kwi 2023, 20:36 »
Hej,
Właśnie stoję przed wyzwaniem - zmiana GPS z Etrex 20, a coś nowszego, szybszego...
W sumie przeglądam tylko garminy.

Zastanawiałem się nad:
Explorer 2 (nie wiem czy + power mount czy bez)


To ja się wypowiem, bo próbowałem przesiąść się z etrexa 32x na explore 2. I poległem. Głównie dlatego, że ja jeżdżę turystycznie. Odpalam ślad z widokiem "w trybie samochodowym" i jadę z tym jak z samochodową nawigacją.
Natomiast explore 2 nie ma widoku "samochodowego" w opcja wyświetlania mapy. Nie mogłem się przyzwyczaić do tego widoku z góry - było to dla mnie nieczytelne. Explore wziąłem z amazona, więc nie było problemu ze zwrotem.

Jeżeli używasz widoku mapy w trybie samochodowym, to będziesz się musiał mocno przyzwyczajać do innej perspektywy.

Offline Mężczyzna czerkaw

  • We are infinite
  • Wiadomości: 1138
  • Miasto: Marianowo
  • Na forum od: 25.02.2013
    • Awesome Nomad
Odp: GPS
« 11 Kwi 2023, 23:37 »
Na szczęście patrzę na mapę z góry :)

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: GPS
« 12 Kwi 2023, 00:34 »
Jeżeli używasz widoku mapy w trybie samochodowym, to będziesz się musiał mocno przyzwyczajać do innej perspektywy.

Takiego widoku to akurat prawie nikt nie używa na rowerze, więc i nic dziwnego, że tego w Edge'ach nie ma; to akurat Ty masz taką mocno nietypową potrzebę.

Zastanawiałem się nad:
Explorer 2 (nie wiem czy + power mount czy bez)
Teraz jeszcze do zastanowienia doszły 830 i 530.

Tutaj masz porównanie różnic E1040 z Explore 2, większość z tego dotyczy też 830 i 530:
Cytuj
– Price – $299 vs $599
– Edge 1040 display is bigger
– Edge 1040 has Solar option ($749)
– Edge 1040 has power pins on underside (Edge Explore 2 only does in Power Bundle models)
– Edge 1040 has Strava Live Segment support, Edge Explore 2 does not
– Edge 1040 has structured/downloadable workout support, Edge Explore 2 does not
– Edge 1040 has multiband/dual-frequency GPS, Edge Explore 2 does not
– Edge 1040 allows numerous activity (ride) profiles, Edge Explore 2 only allows three profiles
– Edge 1040 has a boatload of different training load & recovery metrics
– Edge 1040 has new Stamina feature for mid-ride pacing
– Edge 1040 has Power Guide (also for ride pacing)
– Edge 1040 has WiFi sync, Edge Explore 2 has no WiFi
– Edge 1040 has open ANT+ Gear Shifting support, as well as proprietary Shimano Di2 shifting support
– Edge 1040 has extended display mode (for watches), whereas Edge Explore 2 does not)
– Edge Explore 2 has ‘Guest Mode’, whereas Edge 1040 does not (allows someone to use unit without dorking up settings

Z ważniejszych różnic:
- w E2 są 3 profile aktywności, a nie 10
- brak segmentów Live Strava
- do E2 nie można wgrywać treningów
- E2 nie ma pinów do bezprzewodowego powerbanka na odwrocie, wymaga kablowego power mountu
- E2 nie ma WiFi
- E2 nie obsługuje elektronicznych przerzutek
- E2 ma sporo mniej sportowych pól danych do wyboru, szczególnie z zakresu mocy i tętna.
- E2 jest na USB-C, podczas gdy 530/830 na Micro USB

Explore 2 ma też większy ekran niż E530/830, ale z kolei mniejszy niż E1030/1040. Tutaj to już kwestia tego co kto woli - czy wygodniejszy ekran czy kompaktowe rozmiary. Dla wielu osób 1030/1040 są za duże, a 530/830 pasują im idealnie, są naprawdę kompaktowe i ważą na poziomie 85g.



Jednym słowem nie są to jakieś porażające różnice, kwestia tego jak sportowe mamy podejście i jak planujemy wykorzystywać urządzenie. Jak ktoś nie trenuje to brak tych funkcji mu w ogóle nie będzie przeszkadzać. Znowu jeśli chcemy trenować, szczególnie na trenażerze to brak możliwości wgrania treningów będzie deczko upierdliwy. A jak się ma elektroniczne przerzutki to możliwość połączenia z Edge też jest to świetny gadżet

W mojej opinii Explore 2 to bardzo sensowne urządzenie, świetnie wypada pod kątem cena/jakość. Jego poprzednik Explore 1 to był już bardzo mocno wykastrowany z istotnych funkcji i obsługi czujników, a tutaj tak naprawdę wszystkie kluczowe funkcje Explore 2 zawiera, brakuje mu funkcji mocno specjalistycznych.

Offline Mężczyzna MarekMTB

  • Wiadomości: 36
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 20.02.2023
Odp: GPS
« 12 Kwi 2023, 08:50 »
Ja bym jeszcze dodał do tego różnicę, która np zaważyła w moim przypadku (nabyłem w dość dobrej cenie 1040 bez solara) czyli czas pracy na baterii i pojemność pamięci:

w explore jest 16GB vs 32 w zwykłym 1040
w explore bateria wystarcza teoretycznie 16h - max24h - a w zwykłym 1040 35h - max70.

I mimo, że nie używam czujników i nie bawię się w treningi - to m.in te dwa aspekty przeważyły i nabyłem droższy model.
Co do baterii to jestem w szoku - średnio 2% na godzinę (bez czujników i bez podłączania się do telefonu, ale z nawigowaniem i raczej w niższych temp 3-6C). Daje mi to teoretyczną możliwość zrobienia spokojnego tygodniowego bikepackingu prawie na 1 ładowaniu! Zobaczymy w praktyce - bo jeszcze nie było okazji.
Niech mi tylko dodadzą możliwość wywalenia virtualnego partnera to już będę szczęśliwy! (teraz jak wgrywam traskę to muszę ustawiać średnią prędkość na max czyli 252km/h i dzięki temu dodatkowa strzałka szybko mi ucieka z mapy i mam spokój). Tu akurat przewaga Explore 2 - nie ma virtualnego partnera :)

A co do pojemności pamięci to jeszcze do wczoraj można było kalkulować że 16GB wystarczy - a gdy Garmin dodał do map wszystkie podjazdy tak by mapa rozpoznawała podjazd bez nawigowania po wgranym tracku (nowość wraz z 540/840) to teraz nie da się mieć wszystkich map na 16GB - trzeba decydować się na swój region - bo podobno cała Europa z Climb pro danymi zajmuje 19GB! (ale jeszcze nie sprawdzałem).

Offline Mężczyzna czerkaw

  • We are infinite
  • Wiadomości: 1138
  • Miasto: Marianowo
  • Na forum od: 25.02.2013
    • Awesome Nomad
Odp: GPS
« 12 Kwi 2023, 10:42 »
Gdyby nie mój ograniczony budżet to też bym poszedł w 1040 Solar pewno.
Ale:
1.) Budżet,
2.) Wielu opcji na pewno bym nie używał (przynajmniej w tym i przyszłym roku)

Więc chyba zdecyduję się na opcję Explore 2, bez power mount (po taniości po kablu będę leciał)

@Wilk,
Dzięki za streszczone przedstawienie różnic i treściwą odpowiedź :)

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: GPS
« 12 Kwi 2023, 12:52 »
Ja bym jeszcze dodał do tego różnicę, która np zaważyła w moim przypadku (nabyłem w dość dobrej cenie 1040 bez solara) czyli czas pracy na baterii i pojemność pamięci:

w explore jest 16GB vs 32 w zwykłym 1040
w explore bateria wystarcza teoretycznie 16h - max24h - a w zwykłym 1040 35h - max70.

Bateria to niewątpliwie jest bardzo istotny czynnik, ale Czerkaw prosił o porównanie Explore 2 ze starszą serią 530/830. Bo to są urządzenia w podobnym zakresie cenowym, nowa seria wnosi sporo tą baterią, ale finansowo to trzeba liczyć niemal x2. W Azymucie w przedsprzedaży goły E540 kosztuje 1900zł, Solar 2400zł, a Edge 840 2400zł, Solar 2850zł. Podczas, gdy nowy E530 kosztuje 980zł, dotykowy E830 1490zł, a Explore 2 1240zł.

Niech mi tylko dodadzą możliwość wywalenia virtualnego partnera to już będę szczęśliwy! (teraz jak wgrywam traskę to muszę ustawiać średnią prędkość na max czyli 252km/h i dzięki temu dodatkowa strzałka szybko mi ucieka z mapy i mam spokój). Tu akurat przewaga Explore 2 - nie ma virtualnego partnera :)

To ciekawe co piszesz. Bo mi ten wirtualny partner objawia się jedynie że czasem pod koniec śladu dostaję informację o tym, że praca Virtual Trainer dobiegła końca. O jakich strzałkach mówisz? O tych co się pojawiają na mapie po odpaleniu śladu, na tym zdjęciu te w górnej części śladu?



Bo ja myślałem, ze to jest przypisane jakoś do śladu, czasem mi one znikały, ale do końca nie byłem w stanie ustalić dlaczego, najczęściej to miało miejsce przy zjechaniu ze śladu i późniejszym na nie powrocie. Ale na nowym firmware to już nie byłem w stanie pozbyć się tych strzałek, a mnie jednak irytują. Czy to o te strzałki Ci chodzi? Bo na to, ze mogą być powiązane z Virtual Trainerem to nie wpadłem, a fajnie byłoby się ich pozbyć.

A co do pojemności pamięci to jeszcze do wczoraj można było kalkulować że 16GB wystarczy - a gdy Garmin dodał do map wszystkie podjazdy tak by mapa rozpoznawała podjazd bez nawigowania po wgranym tracku (nowość wraz z 540/840) to teraz nie da się mieć wszystkich map na 16GB - trzeba decydować się na swój region - bo podobno cała Europa z Climb pro danymi zajmuje 19GB! (ale jeszcze nie sprawdzałem).

Nie wiem czy dobrze rozumiem co chciałeś napisać. Ale rozpoznawanie podjazdów bez wgranego tracka - to już było w starszych seriach. Tylko musiałeś mieć mapę z danymi wysokościowymi DEM, a podstawowe mapy OSM tych danych nie mają. W E1040 Solar jest wgrany cały świat na mapach Garmina, nie pamiętam już ile to zajmuje dokładnie miejsca, ale pamięć 64GB starcza.

Offline Mężczyzna dudi

  • Administrator
  • Wiadomości: 3422
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 11.05.2009
Odp: GPS
« 12 Kwi 2023, 13:15 »
o mi ten wirtualny partner objawia się jedynie że czasem pod koniec śladu dostaję informację o tym, że praca Virtual Trainer dobiegła końca. O jakich strzałkach mówisz?

Virtual partner jest widoczny normalnie na śladzie jako kolejna strzałka

Rzecz upierdliwa w momencie, kiedy masz widok zmiany kierunku i masz dwie strzałki i patrząc już nie wiesz, która jest Twoja. Tak samo ten partner, co go nikt nie zapraszał, pokazuje się na ekranie climb pro.

Offline Mężczyzna jedrucha

  • Wiadomości: 147
  • Miasto: Łomianki
  • Na forum od: 02.09.2021
Odp: GPS
« 12 Kwi 2023, 13:20 »
To ciekawe co piszesz. Bo mi ten wirtualny partner objawia się jedynie że czasem pod koniec śladu dostaję informację o tym, że praca Virtual Trainer dobiegła końca. O jakich strzałkach mówisz?

U mnie na Edge 530 podczas nawigowania, kiedy przed skrętem pojawia się ekran mapy ze śladem, moja pozycja jest wyświetlana w postaci filotowej, trójkątnej strzałki. Jednak czasami widuję tam też przesuwającą się szarą strzałkę tego samego kształtu (zazwyczaj kilkadziesiąt metrów przed "moją" strzałką), która chyba właśnie symbolizuje pozycję Virtual Partnera.

Offline Wilk

  • Wiadomości: 19866
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 09.07.2006
    • Wyprawy Rowerowe
Odp: GPS
« 12 Kwi 2023, 13:46 »
A dobra, już łapię o którą strzałkę chodzi, to dla mnie akurat nie tak wielki problem, choć czasami przy manewrach skrętu zaciemnia nawigację, jak jedna na drugą nachodzi, więc rzeczywiście byłoby dobrze się jej pozbyć ustawiając prędkość śladu na bardzo dużą lub bardzo małą.

Ten zakichany Virtual Partner to jest obecny od lat we wszystkich Edge'ach i nie ma możliwości go wyłączenia, nie wiem czemu się tak do tego przypięli, skoro prawie nikt tej funkcji nie używa, a większość ludzi tylko to irytuje. Widać Garmin po prostu kocha tę funkcję  :D

A swoją drogą jak można zmienić tę prędkość śladu? Bo w samym Edge we właściwościach śladu widzę ustawioną prędkość (na 24,98km/h), ale nie da się jej edytować. Ślady wgrywam z RWGPS, tam też nie widzę gdzie by można zmienić tę opcję, ale pewnie gdzieś musi być zagrzebana w opcjach, bo to chyba na poziomie programu do planowania jest to ustawiane?

Natomiast szukam możliwości pozbycia się tych strzałek na śladzie, ale coś mi się widzi, że to chyba niemożliwe, tak to zaplanowali. I tak dużo lepiej niż w Wahoo, gdzie nie ma w ogóle linii śladu i są same strzałki, jak dla mnie wygląda to makabrycznie słabo i zupełnie nieprzejrzyście. Ale to już kwestia gustu.


Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum