Autor Wątek: Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)  (Przeczytany 18653 razy)

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 4 Sty 2009, 21:20 »
Aluminiowe czy może jednak szukać stalowych?? Zdania na temat trwałości są dość podzielone.. Na chłopski rozum stal jest trwalsza a aluminium wprowadzono aby ograniczyć masę i podnieść sztywność.. Coś Wam wiadomo na ten temat? Jak wygląda trwałość blatów aluminiowych a jak stalowych?
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Medelin

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 24.10.2008
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 4 Sty 2009, 21:52 »
Mój alu blat po kilkunastu tys. km bez problemu przyjął nowy łańcuch, ale już środkową zębatkę wymieniłem, z tym że głównie ze względu na to że się troche pogięła. Była też jednak bardziej zużyta.
Ja bym brał alu.

Offline Mężczyzna rafalb

  • Wiadomości: 1998
  • Miasto: Łuków/ Gdynia
  • Na forum od: 26.03.2008
    • Wciąż w drodze...
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 5 Sty 2009, 17:15 »
Zależy na której zębatce jeździsz najczęściej. Tą weź stal. Reszta alu. Dużej różnicy w trwałości to chyba nie ma ale Shimano po wszystkich alu blatach z roku 2007, w 2008 roku wrzuciło środek stalowy... :roll:

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 5 Sty 2009, 17:50 »
Planuje skompletować 22-38-48
22 na pewno alu bo bardzo rzadko sie używa

Środkowa zużywa sie szybciej od blatu bo siła rozkłada się na mniejszą ilość zębów.
Myśle że stal jest jednak trwalsza wiec bede kombinował dwie większe stalowe. Chyba że ktoś mnie jeszcze oświeci że jest inaczej..
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna arkadoo

  • Wiadomości: 2767
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 22.11.2006
    • http://www.rower.fan.pl
Re: Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 5 Sty 2009, 18:09 »
Przy zakupie blatów przeszukiwałem net. Pamiętam, że z większości opinii wynikało, że blaty stalowe i alu mają zbliżoną wytrzymałość.

Cytat: "szkodnik"
Na chłopski rozum stal jest trwalsza a aluminium wprowadzono aby ograniczyć masę i podnieść sztywność.


To pewnie w dużej mierze zależy od jakości stopu.
Watch out where the huskies go,
And don't you eat that yellow snow

Offline Medelin

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 24.10.2008
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 5 Sty 2009, 18:13 »
A także od wykończenia powierzchni, bo lepsze alu zębatki bywają pokrywane ceramiką albo niklem.

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 5 Sty 2009, 22:13 »
Cytat: "Medelin"
epsze alu zębatki bywają pokrywane ceramiką albo niklem.

Ale takie to pewnie pieruńsko drogie sa..  :?

Czy Waszym zdaniem jest coś oprócz wagi co przemawia za zastosowaniem aluminiowych zębatek?
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna arkadoo

  • Wiadomości: 2767
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 22.11.2006
    • http://www.rower.fan.pl
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 5 Sty 2009, 22:21 »
Te aluminiowe dają więcej punktów do lansu, ale trudniej je pospawać (vide temat o ramach) :wink:  W rowerze wyprawowym stalowe w zupełności wystarczą. Ja różnic między nimi nie zauważyłem, oprócz oczywiście wspomnianej różnicy w wadze.

Jak będziesz kupował, to zwróć uwagę żeby były tam takie fikuśne nacięcia, które usprawniają zmianę biegów pod obciążeniem. Chociaż to pewnie teraz standard.
Watch out where the huskies go,
And don't you eat that yellow snow

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 5 Sty 2009, 22:30 »
Cytat: "arkadoo"
trudniej je pospawać

Na szczęście nie umie nawet wymyślić co zrobić takiej zębatce żeby trzeba ją było spawać :)

Cytat: "arkadoo"
zwróć uwagę żeby były tam takie fikuśne nacięcia, które usprawniają zmianę biegów pod obciążeniem. Chociaż to pewnie teraz standard.


No właśnie to nie jest standard i można wtopić jak sie nie zwróci uwagi :) 38 do singla sie zdarzają. Ostatnio na aledroggo nawet 48 do singla widziałem.

48 zamówię sobie od Alivio, 38 mam nadzieje że też było standardowo montowane.
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 25 Sty 2009, 11:00 »
Szkodnik, jak już Ci się uda zmontować to cudo, to dałbyś znać, gdzie i jak kupowałeś skłądniki? Bo 22-38-48 to moje marzenie (choć chyba jeszcze bardziej 22-36-48), ale jak dotychczas ściętej głowy (seryjne alivio to 22-32-42 i na takim teraz jeżdżę, ale brakuje dobrego blatu oj brakuje. A z drugiej strony z 22 nie zrezygnuję za nic przy moich górskich planach :)
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Medelin

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 24.10.2008
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 25 Sty 2009, 21:38 »
Takie zębatki występują w korbach trekkingowych Shimano.

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 25 Sty 2009, 23:11 »
I jakie to są korby trekkingowe? Jakieś nazwy modeli/ linki możesz mi podać? Bo nie znam się na tym - kojarzę tylko grupy MTB i trochę szosowe, nawet nie wiedziałem, że u Shimano istnieją jeszcze jakieś "z założenia" trekkingowe...  :oops:
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 


Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 26 Sty 2009, 07:27 »
Cytat: "aard"
Szkodnik, jak już Ci się uda zmontować to cudo, to dałbyś znać, gdzie i jak kupowałeś skłądniki?


Hey! Ja mam korbe FC-M510. Deore, na kwadrat, pająk czteroramienny. Upolowana na allegro. Zębatka 22T alu - oryginalna z zestawu. 38 i 48 dopiero planuję nabyć jak będę miał jakąś luźną kasę. Mam nadzieję że poprostu pójdę do sklepu i kupię ;) Ewentualnie zamówię i zaczekam. To najpopularniejszy rozstaw otworów aktualnie więc nie spodziewam się kłopotów ;)
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Tarcze mechanizmu korbowego (blaty)
« 26 Sty 2009, 10:19 »
Medelin, dzięki, ale to wszystko są korby z najmniejszą zębatką 26, a ma być 22, więc chyba będę musiał zastosować metodę Szkodnika ;)
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum