Autor Wątek: Opony Schwalbe Marathon [temat zbiorczy]  (Przeczytany 250578 razy)

Offline Mężczyzna Robert

  • Wiadomości: 4829
  • Miasto: Konin
  • Na forum od: 03.12.2007
Marathon Plus vs Plus Tour.
Porównałem na stronie Schwalbe oba modele, wg producenta Tour ma wszystko lepsze: waga ;), udźwig, oceny za sprawowanie w trudnych warunkach, a i 'więcej gumy' powinno czynić go odporniejszym na przebicia. Do tego cena obu i deklarowane opory toczenia są zbliżone.

Wynika z tego, że nie opłaca się brać zwykłego Plusa ;) Ktoś miał okazję porównać oba modele?

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Propaganda panie ;) IMO zwykłe plusy będą miały jednak mniejsze opory na asfalcie, wystarczy rzut oka na bieżniki:

Plus:


Plus Tour:


Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Ale w oporach nie tyle chodzi o bieznik, co o miekkosc gumy, elastycznosc scianek bocznych i cisnienie.

Wyobraz sobie ze obydwie opony powyzej sa napompowane na 1000bar, super twarde i nie uginaja sie w ogole - wtedy toczyc sie beda dokladnie tak samo. Bieznik nic nie zmieni...

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Wg mnie zmieni, bo zwiększy tarcie toczenia. Nie bez powodu wyścigowe opony czy to w samochodach czy rowerach są całkowicie gładkie (pomijając mniejszą wagę).
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Wspolczynnik tarcia nie zalezy od pola powierzchni, czyli gladka opona ma dokladnie takie samo tarcie (podkreslam - samo tarcie) jak bieznikowana.

T = N *  µ

gdzie T - maksymalna siła tarcia, N - nacisk, µ - współczynnik tarcia zależny od materiałów, z jakich są wykonane ciała.

Wydaje mi sie ze rodzaj gumy jest wazniejszy niz bieznik lub jego brak :-)

Offline Mężczyzna olo

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 7086
  • Miasto: Bydgoszcz
  • Na forum od: 12.02.2011
Gdyby tak było to kolarze by mieli opony z bieżnikiem żeby na deszczowych etapach rzadziej padać na zakrętach, albo pasach namalowanych na jezdni. A chyba nie mają? ;-)
Cytat: Hipek
To, co napisał Olo, brzmi rozsądnie.


Offline Mężczyzna Mariusz

  • Jestem, jaki jestem...
  • Wiadomości: 1945
  • Miasto: Leszno
  • Na forum od: 18.02.2012
Firmy oponiarskie pracują od dziesięcioleci nad kształtem bieżnika z jak najniższym oporem toczenia, najniższym hałasem oraz największą przyczepnością.
Oczywiście kształt bieżnika też wpływa na opory toczenia.
W dobie internetu każdy kreuje swój wizerunek, tak jak chciałby, by widzieli go inni...
Każdy jest tu seksbombą, póki ma top fejs i konto, plastikowe lale nadymane jak ponton,
Ukryci za nickiem, poznają się jednym klikiem, bajerują się zamiast słowem plikiem...  
A trików jest bez liku, tą albo tą, która lepszy robi dzióbek na fejsiku...Ulepieni jak z plastiku, takich ludzi jest bez liku, żyj naprawdę, nie w wirtualnym cyrku...     Mesajah

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Oczywiscie ze maja - tylko drobny. Slicki to tylko czesc uzywanych opon.





Inna sprawa ze na szosie bieznik jest po prostu malo skuteczny - "pory" asfaltu sa za drobne.  Przyczepnosc zapewnia sie glownie miekkimi mieszankami.

Offline Mężczyzna Robert

  • Wiadomości: 4829
  • Miasto: Konin
  • Na forum od: 03.12.2007
Propaganda panie ;) IMO zwykłe plusy będą miały jednak mniejsze opory na asfalcie, wystarczy rzut oka na bieżniki:
W kwestii jazdy po asfalcie to różnica raczej nie powinna być odczuwalna. Obie opony nie różnią się zbytnio środkiem bieżnika, a przecież tylko ta część ma kontakt z podłożem w napompowanym kole.

Offline Mężczyzna 7milowebuty

  • Wiadomości: 111
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 17.01.2013
W grę wchodzi i nie tylko tarcie, ale energia potrzebna na odkształcanie (kloców) bieżnika przy kontakcie z podłożem i te nawet drobne waty pomnożone przez ilość obrotów koła dają już wymierne i odczuwalne wartości.

Offline Mężczyzna altharr

  • Użytkownik forum
  • Wiadomości: 661
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 03.09.2013
Przy tych klocach to raczej akademicka dyskusja ;-) Mam zwykłe Plusy, dobra opona do treningu łydki ;-)

Offline Mężczyzna Turysta

  • Wiadomości: 5719
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 15.06.2011
Wyobraz sobie ze obydwie opony powyzej sa napompowane na 1000bar, super twarde i nie uginaja sie w ogole - wtedy toczyc sie beda dokladnie tak samo. Bieznik nic nie zmieni...

Chyba jednak trochę popłynąłeś.
Analogicznie - weź dwie superdtwarde kule, jedną pozostaw gładką, w drugiej wytnij jakikolwiek "bieżnik". Uważasz, że będą toczyć się tak samo? ;)

Offline Mężczyzna 7milowebuty

  • Wiadomości: 111
  • Miasto: Poznań
  • Na forum od: 17.01.2013
Przy tych klocach to raczej akademicka dyskusja ;-) Mam zwykłe Plusy, dobra opona do treningu łydki ;-)
Zgadzam się że akademicka i co do Plusów też. Mam podobne wrażenia z jazdy na  Plusach ATB. W przypadku wszystkich Plusów decydujące znaczenie ma sama obecność tej grubej warstwy niebieskiej gumy.

[...] nie opłaca się brać zwykłego Plusa ;) [...]
Zwłaszcza jeśli ma to być uniwersalna opona.

Offline Mężczyzna Alek

  • Wiadomości: 2946
  • Miasto: Dublin
  • Na forum od: 28.02.2013
    • aleknowak.net
Cytuj
Analogicznie - weź dwie superdtwarde kule, jedną pozostaw gładką, w drugiej wytnij jakikolwiek "bieżnik". Uważasz, że będą toczyć się tak samo?

Po idealnie gładkiej powierzchni - owszem! :-)



...
No dobra, poplynalem  :P

Offline Mężczyzna paweł.70

  • Marin
  • Wiadomości: 3368
  • Miasto: Ciepłe Łóżeczko
  • Na forum od: 28.11.2011
Powoli niestety kończą żywot moje opony z serii schwalbe marathon dureme i planuje wymianę na coś kompromisowego pomiędzy asfaltem 80%, a szutrami 20%. Pierwsza myśl to mondiale drut albo najzwyklejsze marathony. chodzi mi przede wszystkim o " dobre toczenie opony po asfalcie", a może jakaś inna alternatywa?
POzdrawiam

Dom jest tam, gdzie rozkładamy obóz
Liczy się podróż, a nie cel.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum