Autor Wątek: Napęd  (Przeczytany 17081 razy)

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
Napęd
« 24 Lip 2009, 15:11 »
Fakt że ostatni łańcuch kupowałem z rok temu - o zmianie oznaczeń nie wiedziałem  :oops:

Offline trainspooter

  • Wiadomości: 44
  • Miasto: różnie
  • Na forum od: 24.06.2009
    • http://www.kriepost.org, www.kaponiera.org
Napęd
« 9 Sty 2010, 10:44 »
zastanawiam się jak jest z kompatybilnością w Shimano jeśli chodzi o tarcze mechanizmu korbowego.np....czy tarczę powiedzmy LX 48 r. da się zainstalować w korbie niższej klasowo powedzmy alivio, acera...??

MaCH

  • Gość
Napęd
« 9 Sty 2010, 17:59 »
Ostatnio nie jestem w temacie ale chyba sprawa wygląda tak:
Cytat: "trainspooter"
zastanawiam się jak jest z kompatybilnością w Shimano jeśli chodzi o tarcze mechanizmu korbowego.np....czy tarczę powiedzmy LX 48 r. da się zainstalować w korbie niższej klasowo powedzmy alivio, acera...??

...można zainstalować, gdyż korby tzw. komponentów górskich mają taką samą ilość ramion oraz rozstaw otworów. Standard ten w ciągu ostatnich 20 lat  Shimano zmieniało przynajmniej trzy razy. Najpierw było pięć ramion o szerszym rozstawie otworów, potem pięć o węższym rozstawie (a może odwrotnie?...whatever :wink: ),  obecnie cztery ramiona o rozstawie 104 mm / 64 mm (?). Tak więc problem z wymianą blatów może występować między grupami z różnych okresów. Inna sprawa to kompatybilność z napędem. Alivio i acera mają napęd 8-rzędowy natomiast wyższe grupy 9-rzędowy. O ile blat kompatybilny z napędem 9-rzędowym powinien bez problemu współpracować ósemką to nie wiem jak jest w drugą stronę. Czyli blat z alivio do lx- xt będzie pasował ale, jeśli reszta napędu to też wyższa grupa (dziewiątka), to taki zestaw może nie działać idealnie (kwestia szerokości łańcucha). Chociaż możliwe, że będzie to różnica niezauważalna.
 Tyle z mojej teorii. Może ktoś praktykował i się wypowie.
Pozdr.

Edit. Może dodam jeszcze tylko, że przed wymianą blatów najbezpieczniej jest zmierzyć rozstaw otworów na śruby wówczas mamy pewność czego nam potrzeba. Bez suwmiarki w skrzynce z narzędziami, to prawie jak bez kluczy imbusowych. :wink:  :D

Offline Mężczyzna dudi

  • Administrator
  • Wiadomości: 3422
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 11.05.2009
Napęd
« 11 Sty 2010, 17:26 »
A ja mam pytanie następującej treści: czym różni się łańcuch HG40 od HG50 i czy warto dopłacać do HG50? Bo planuję zakup kasety LG60 (11-33) w zestawie z łańcuchem HG40 i zastanawiam się, czy lepiej kupić kasetę osobno i dokupić HG50 czy nie zawracać sobie głowy i kupić zestaw...

Offline Mężczyzna Daniel

  • turysta licznikowy
  • Wiadomości: 2777
  • Miasto: Augsburg
  • Na forum od: 16.03.2009
Napęd
« 25 Lut 2010, 18:13 »
Okazało się, że mam całkowicie zjechany napęd, do wymiany idzie środkowy blat korby xt (oryginalny), kaseta deore i łańcuch deore + kółka przerzutki xt shadow. Dodatkowo będę wymieniał najmniejszy blat w korbie (z 26z na 22) ze względu na tegoroczne plany.
I mam teraz do rozwiązania następujący problem.
Najbardziej zależy mi na jakości pracy i wytrzymałości, różnice w wadze są jakieś śmiesznie małe, pomińmy je.
Opcja pierwsza, to:
kaseta, łańcuch, blaty Deore, kółeczka xt. Cena około 215zł.
Opcja druga to kaseta slx/xt, łańcuch xt/xtr, blaty xt, kółeczka xt. Cena w najdroższej wersji około 415zł.

Jak widać różnica w cenie jest bardzo znacząca i trudno ją pominąć. Osobiście skłaniałbym się do zestawu mieszanego (kaseta i łańcuch deore, reszta xt) - cena około 290zł, jednak mechanik doradzał wzięcie kasety i łańcucha z wyższej grupy (np kaseta slx + łańcuch xtr) argumentując tym, że będzie to zestaw trwalszy.
Pytanie więc brzmi: czy dołożenie różnicy w cenie wpłynie na trwałość i jakość pracy napędu, czy nie?
Wracam do jeżdżenia.

woody

  • Gość
Napęd
« 25 Lut 2010, 18:32 »
i dlatego jeżdże na alivio, wymiana czesci w porównaniu z tym to grosze.

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Napęd
« 27 Lut 2010, 08:28 »
Moim zdaniem opcja pierwsza. Jak doskonale wiesz, zrobiłem na zestawie Deore (korba, kaseta, dwa łańcuchy na zmianę) już ponad 13 kkm i nadal wszystko jest w porządku :)
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna van

  • Wiadomości: 819
  • Miasto: Jaworzno
  • Na forum od: 27.12.2009
    • http://vanhelsing.bikestats.pl/
Napęd
« 6 Mar 2010, 23:20 »
Czy naprawdę nie ma kaset na 8 przełożeń powyżej alivio ? Niestety alivio nie spełnia moich wymagań i chciałbym kupić coś innego. Wychodzi jednak, że nie kupię...
Aha no i ostateczna decyzja... Nie wiem czy brać łańcuch deore, czy dopłacać do LX. Korbę mam nową deore.
I tak kaseta jest słaba, więc nie wiem czy się opłaca brać LX, szybciej mi zje kasetę.

A może trochę inaczej, czyli Sram ?

Myślałem też o kasecie PG-830 i łańcuchu PC-830. Ale czy korba deore podejdzie ładnie...
Miał ktoś doczynienia z tym napędem ?

Offline wunderfaust

  • Wiadomości: 19
  • Miasto: ---
  • Na forum od: 05.03.2010
Napęd
« 7 Mar 2010, 07:49 »
zdejmowanie korb i suportów to temat rzeka. osobiście nigdy nie ściągam samym ściągaczem chyba że sam tą korbę montowałem i przesmarowałem kwadrat osi - wtedy korba  schodzi bezproblemowo. smaruję  i kwadraty i gwinty do suportów mimo że nie powinno się tego robić ale wolę raz na jakieś 1000 rowerolat sprawdzić połączenia niż potem odkręcać suport młotkiem i przecinakiem
zapieczone korby - wkręcam  ściągacz,  wpuszczam jakiś penetrator między oś a korbę - dokręcam ściągacz i opukuję młotkiem przez drewniany klocek na zmianę z dokręcaniem ściagacza. nie ma korby która tak by nie zeszła. jak ktoś  jest uparty i ma chłodnię pod ręką to można taki rower zmrozić i próbować odkręcać  :lol:
poza tym smaruję też osie pedałów - po przygodzie odkręcania pedałów w warsztacie samochodowym mam nauczkę że gwinty się smaruje. kiedyś też odkręcałem zardzewiały suport klasyczny - tydzień moczenia w nafcie, punktak, młotek i odkręcanie na ruski klucz. tragedia.
A zepsuć gwint w korbie do sciągacza bajecznie łatwo  znajac jakośc ściągaczy - najczęściej badziew ze stali gwoździanej. warto obserwować jak sie zachowuje ściagacz przy wkręcaniu. często jest wypychany z gwintu niszcząc go równocześnie

Offline Mężczyzna rafalb

  • Wiadomości: 1998
  • Miasto: Łuków/ Gdynia
  • Na forum od: 26.03.2008
    • Wciąż w drodze...
Napęd
« 7 Mar 2010, 10:25 »
Sram odradzam. Kasety- nawet te droższe są o wiele miększe od np. alivio. Inna sprawa, że z korbą Shimano będzie chodziło bez problemów. Miałem swego czasu taki napęd- korba shimano, kaseta sram i łańcuch accent. Bierz Alivio i łańcuch deore. Dlaczego nie pasuje Ci alivio swoją drogą? Ze ciężka?

Offline Mężczyzna van

  • Wiadomości: 819
  • Miasto: Jaworzno
  • Na forum od: 27.12.2009
    • http://vanhelsing.bikestats.pl/
Napęd
« 7 Mar 2010, 10:28 »
Nie pasuje mi jej trwałość - po 7 tysiącach już powoli trzeba myśleć o wymianie, bo niektóre ząbki zanikają. A nie jeżdżę dużo w terenie, max 1000 na rok. Chciałem coś wyżej, bo pomyślałem, że wyższa klasa może trochę dłużej wytrzyma.

Offline Mężczyzna dudi

  • Administrator
  • Wiadomości: 3422
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 11.05.2009
Napęd
« 7 Mar 2010, 12:05 »
Zauważ, że merida daje (albo dawała...) do niższych mattsów kasetę HG40 albo nawet 30 - takową miałem w swoim mattsie sport 300, kaseta była czarna. Jak kupisz kasetę alivio HG50, to będzie na pewno trwalsza.

No chyba, że teraz dają lepsze kasety

Offline Mężczyzna van

  • Wiadomości: 819
  • Miasto: Jaworzno
  • Na forum od: 27.12.2009
    • http://vanhelsing.bikestats.pl/
Napęd
« 7 Mar 2010, 15:20 »
Ja cały czas jadę na HG 50 alivio, taką dostałem przy kupnie. Dwie kasety przeżyły 13 tysięcy, wolałbym zeby to był wyniki około 20 tysięcy.
No ale juz postanowiłem, srama nie wezmę, więc pójdzie kaseta alivio i łańcuch deore, do tego korba deore.

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Napęd
« 7 Mar 2010, 17:13 »
Cytat: "van"
Dwie kasety przeżyły 13 tysięcy, wolałbym zeby to był wyniki około 20 tysięcy.

Łącznie przeżyyły 13 tysięcy czy każda z nich PO 13 tysięcy? Bo ten drugi wynik byłby może nie rewelacyjny, ale naprawdę BARDZO dobry.
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna van

  • Wiadomości: 819
  • Miasto: Jaworzno
  • Na forum od: 27.12.2009
    • http://vanhelsing.bikestats.pl/
Napęd
« 7 Mar 2010, 19:52 »
No niestety dwie razem 13 tysięcy. Ok, wasze doświadczenia mnie tylko utrwaliły w przekonaniu, żeby brać alivio

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum