Autor Wątek: wymiana elementów w Specialized Crosstrail - oryginalne czy coś innego?  (Przeczytany 582 razy)

Offline sandking

  • Wiadomości: 76
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 28.06.2011
W tym rowerze http://www.specialized.com/ca/en/bikes/archive/2011/crosstrail/ctcrosstrail#specs muszę wymienić jedną obręcz, amortyzator, tylną przerzutkę i zębatki. Czy jest sens kupować to, co było oryginalnie czy polecicie coś innego? (zaznaczam, że cenowo raczej nie zaszaleję, ale z roweru korzystam raczej regularnie - do pracy i z powrotem 24 km + weekendowe wypady + wakacyjne wypady z sakwami)

W jaki sposób określić czy zębatki są do wymiany? Napiszcie jaki zestaw smarów (do łożysk, linek, goleni amortyzatora) potrzebuję żeby samemu utrzymywać rower w dobrym stanie?

Powyższe wymiany wynikaja z mojego zaniedbania i braku wiedzy, ale chcę to zmienić i we własnym zakresie serwisować rower - bardziej z chęci nauki niż oszczędności, ale kasą nie sypię.
« Ostatnia zmiana: 25 Lut 2013, 08:56 sandking »

Offline Mężczyzna oszej

  • Niejeżdżący teoretyk - forumowy mędrek
  • Wiadomości: 1942
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 21.01.2011
Hej;
Nie musisz wymieniać na to, co było oryginalnie.
Dlaczego chcesz wymieniać tylną przerzutkę? To, że nie działa tak jak trzeba, to w 90% przypadków wina nieutrzymywanych pancerzy i linek, chyba, że dorobiłeś się luzów lub pokrzywiłeś wózek. Jeśli tego nie ma, odpuść sobie zakup. Co najwyżej wymień kółeczka, jeśli ichnie "zębatki" nie przypominają trapezów, tylko trójkąty/szpilki.
Z drugiej strony to altus, więc najniższa grupa Shimano, podczas samej jazdy po asfalcie mógł się dorobić luzów :)

Kaseta 7 - musisz też kupić 7mkę. Może być Shimano, Sram lub nawet w baardzo oszczędnym przypadku innej firmy (tylko wtedy może być zbyt miękka i wtedy szybko zajedziesz nowy napęd). To jeśli nie chcesz kombinować, tylko założyć kasetę i jechać. Możesz rzeźbić i rozbierać kasetę 8mkę, ale i tak ostatecznie zostanie Ci 7 przełożeń.
Przyjąłem, że zębatki toto z tyłu, jak też z przodu, to musisz kupić nową korbę, lub jeśli ma śrubki a nie nity, możesz wymienić same koronki. Ostatecznie, jeśli planujesz kupić w miarę tanio - koszt nowej korby będzie niższy, niż samych zębatek.
Jeśli będziesz wymieniał obręcz, to zasada jest taka, że albo kupujesz o takim samym obwodzie (nie to, że 28", ale co do milimetra) - wtedy możesz budżetowo pokusić się o użycie tych samych szprych. Inny model obręczy innej firmy może mieć inny obwód wg ETRTO i nic z tego nie wyjdzie, dojdzie zakup nowych szprych i nypli. Jeśli chodzi Tobie o tylne koło - poleciłbym Ci kupić nowe koło z piastą pod 8/9 kasetę - masz większy wybór kaset, niż w przypadku 7 (dla 7mki wybór jest w zasadzie zerowy, możesz szukać kaset w ładnym stanie z dawnych lat, nowych raczej nie uświadczysz), wyjdzie w sumie podobnie, jak w przypadku, gdybyś szukał takiej samej obręczy i dobierał samemu szprychy/nyple.

Określanie stanu koronek np. w korbie to tak jak w kółeczkach przerzutki opisałem. Najlepiej zrób dokładne zdjęcia i wrzuć tu ;)
Jeśli chcesz w pełni serwisować samemu rower (w tym piasty itp) - musisz zaopatrzyć się w bardziej zaawansowane narzędzia niż śrubokręt, płaskie,szwed/francuz i młotek. (tak wywnioskowałem, jak zapytałeś o smary do łożysk).

A najlepiej to czyścić, nie mówię po każdej jeździe, ale systematycznie, do tego wymieniać linki i pancerze, to taki mały klucz do sukcesu.

Offline sandking

  • Wiadomości: 76
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 28.06.2011
Ok, zrobiłem kilka zdjęć https://plus.google.com/photos/103973048425601440376/albums/5848996578207841889?authkey=CN27zMaliMWIxwE Tutaj też będę dalsze wrzucał (np tylnej przerzutki, która w tej chwili się moczy).

Dziś przeszedłem się też do sklepu i oczywiście usiłowano mnie skłonić bym najlepiej przyszedł z rowerem do przeglądu :) Chciałem kupić linki i tarcze do nich, ale Pan powiedział mi, że to nie takie proste, bo np źle to sobie przytnę i że są różne typy i że w ogóle najlepiej jak z rowerem przyjdę. Moja uparta natura stwierdziła, że tym bardziej sam to chcę wszystko robić. Więc jak to jest - jakie tarcze kupić (zakładam, że linki są uniwersalne), jak je przyciąć, jak zamontować te blokady na końcówkach? W końcu - czym smarować linki przed włożeniem w tarcze i czym mam umazać sprężynę w przerzutce tylnej (wcześniej były jakieś zielone smarki, które o dziwo długo się mimo deszczu trzymały)?

Czy jest sens rozbierać przerzutkę na podzespoły? Ściągnałem kółka (które są dość kłujące) i przy rozciąganiu przerzutki słyszę drobiny piasku - zakładam, że dalsza rozbiórka pomoże je wyczyścić, ale może sprawi też, że nie złożę tego z powrotem.

Rozumiem, że ośkę zacisku kół również wypada posmarować. Jest jakiś specjalny specyfik, czy olej do łańcucha da radę?

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7334
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Pancerzy są całe 2 typy (przerzutkowe/hamulcowe).
Cytuj
jak je przyciąć
Wypada kupić sobie nożyce do linek-pancerzy.
Cytuj
czym mam umazać sprężynę w przerzutce tylnej (wcześniej były jakieś zielone smarki, które o dziwo długo się mimo deszczu trzymały)?
Najlepiej niczym, sprężyna nie pracuje na zasadzie tarcia, więc nie bardzo jest sens to smarować.
Cytuj
Czy jest sens rozbierać przerzutkę na podzespoły? Ściągnałem kółka (które są dość kłujące) i przy rozciąganiu przerzutki słyszę drobiny piasku - zakładam, że dalsza rozbiórka pomoże je wyczyścić, ale może sprawi też, że nie złożę tego z powrotem.
Przerzutka w normalny sposób nie daje się rozebrać. Pantograf jest znitowany (czyli te 2 blaszki, które odchylają się równolegle podczas zmiany biegów).

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10707
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Polecam książkę: Lennard Zinn - "Zinn i sztuka serwisowania roweru górskiego"

Offline sandking

  • Wiadomości: 76
  • Miasto: Wrocław
  • Na forum od: 28.06.2011
Najlepiej niczym, sprężyna nie pracuje na zasadzie tarcia, więc nie bardzo jest sens to smarować.

Hm. Ale nie jestem pewien z czego jest ta sprężyna czy aby jakaś rdza nie przeżre? (choć zakładam, że jak dwa lata żyje, to jak pójdzie, to pewnie znak na nowy zestaw)

Zinn już w drodze - dziś rano zamówiłem.

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10707
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
To poczekaj aż dojdzie z pytaniami. Naprawdę sporo się samo wyjaśni.

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum