Autor Wątek: Hamulce V-Brake  (Przeczytany 29890 razy)

Offline Medelin

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 24.10.2008
Hamulce V-Brake
« 31 Sty 2009, 22:48 »
Cytat: "szkodnik"


Ktoś udzieli nam wykładu na temat tarcz hamulcowych?? Czym się mogą różnić oprócz rozmiaru? Na co zwracać uwagę? Jak dobierać?
Medelin, Ty napewno coś więcej wiesz  :P

No niestety nie mam tarcz, ani nigdy specjalnie się nimi nie interesowałem. Na większej tarczy na pewno  będzie większa siła hamowania i pewnie grzać się będą też mniej. Zresztą o to akurat bym się tak nie bał przy tarczach. Tak samo zwykle obręcze można rozgrzać hamulcami do niebezpeicznej temperatury i konsekwencje moga być poważniejsze, już zresztą zostało opisane wcześniej.
Słyszałem też, że niektórzy narzekają  na duże siły skrecające działające na tylko jedną z goleni przedniego amortyzatora czy widelca. Siły są te tym większe im większa jest tarcza, ale  czy powoduje to jakieś konsekwencje to zdania są podzielone.

Offline MaciekPaciek91

  • Wiadomości: 36
  • Miasto: Bolesławiec
  • Na forum od: 02.03.2008
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 12:12 »
Cytat: "Medelin"
Słyszałem też, że niektórzy narzekają na duże siły skrecające działające na tylko jedną z goleni przedniego amortyzatora czy widelca. Siły są te tym większe im większa jest tarcza, ale czy powoduje to jakieś konsekwencje to zdania są podzielone.

Ale co, oni te siły mierzą i narzekają że są wg. nich zbyt duże? Dziwne, bo hamując tarczówką, no wiadomo że w całym układzie widelca, koła z tarczą, prawej i lewej goleni (z zaciskiem) siły rozkładają się inaczej, i bardziej nierównomiernie względem całego układu niż miało by miejsce przy hamowaniu v-kami. Po tym, co powiedziałeś tym bardziej dziwi mnie że nie rozważają jak wielki siły przy hamowaniu działają na szprychy :shock:
Każdy człowiek, którego spotykam, jest ode mnie w pewien sposób lepszy. Tak postrzegam ludzi./ Ralph Waldo Emerson

Online Mężczyzna marek.dembowski

  • Wiadomości: 1653
  • Miasto: Ogrodzieniec
  • Na forum od: 06.04.2007
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 13:25 »
Na prawdę nie warto tego analizować. Już kiedyś śledziłem na preclu długą dyskusję na ten temat i nic z niej nie wynikło :P  Nie słyszałem aby komuś coś się stało ze szprychami lub widelcem z powodu używania hamulca tarczowego więc chyba taki problem nie istnieje :roll:
...prawie wszyscy pytają: "Ile przejechałeś?" a ja wolałbym usłyszeć np. "Co ciekawego zobaczyłeś?"... - Michał Sitarz

Offline Medelin

  • Wiadomości: 89
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 24.10.2008
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 13:30 »
Cytat: "MaciekPaciek91"

Ale co, oni te siły mierzą i narzekają że są wg. nich zbyt duże? Dziwne, bo hamując tarczówką, no wiadomo że w całym układzie widelca, koła z tarczą, prawej i lewej goleni (z zaciskiem) siły rozkładają się inaczej, i bardziej nierównomiernie względem całego układu niż miało by miejsce przy hamowaniu v-kami. Po tym, co powiedziałeś tym bardziej dziwi mnie że nie rozważają jak wielki siły przy hamowaniu działają na szprychy :shock:

Nie no też rozważają. Na słoneczko sobie koła nie zapleciesz pod tarczówki :lol:
Z amortyzatorami chodzi własnie o to, że siły działają tylko na jedną goleń i są nisko przyłożone, a więc mogą powodować skręcanie i odkształcanie tej goleni. Może to skutkować np. większym tarciem  na slizgach. Ale też spotkałem się z różnymi opiniami, także nie wiem czy to rzeczywiście jakoś się odczuwa.

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 14:40 »
Cytat: "Medelin"
Z amortyzatorami chodzi własnie o to, że siły działają tylko na jedną goleń i są nisko przyłożone, a więc mogą powodować skręcanie i odkształcanie tej goleni. Może to skutkować np. większym tarciem na slizgach.


A do tego jeszcze lowrider zamontowany do dolnej goleni..

Dochodzę do wniosku że chyba trzeba przestać się wdawać w takie szczegóły bo rozwiązań idealnych nie znajdziemy.. szkoda zdrowia żeby się stresować.. Jak coś ma nawalić w drodze to itak nawali.. Myślę że kluczowe znaczenie ma tu jednak...fart ;)
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Online Mężczyzna marek.dembowski

  • Wiadomości: 1653
  • Miasto: Ogrodzieniec
  • Na forum od: 06.04.2007
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 15:21 »
Prosiliście o moje uwagi na temat hamulców Avid BB7 więc tak:
Na zamianę zwykłych V-brake na tarczówki zdecydowałem się po kilku niezbyt przyjemnych sytuacjach hamowania w czasie deszczu na ostrych i długich zjazdach jak i podczas jazdy po piasku lub błocie (których w mojej okolicy nie brakuje). Trochę poczytałem o hamulcach tarczowych na różnych forach internetowych i na grupie pl.rec.rowery i doszedłem do wniosku, że najlepiej będzie jak kupię hamulce Avid BB7. Zmiana rodzaju hamulców wiąże się niestety z dodatkowymi wydatkami. Trzeba zmienić przynajmniej piasty lub całe koła :( . Ja zdecydowałem się na zmianę całych kół. Wybrałem osprzęt oferowany przez  www.hadronsport.com z Olkusza (to nie daleko od mojego miejsca zamieszkania). Mieli wtedy promocję i zaplatali koła za darmo jeśli wybrało się części przez nich oferowane. Zdecydowałem się na obręcze San Rims: http://www.hadronsport.com/index.php?main_page=product_info&cPath=23_74&products_id=184&zenid=3c54442a193a2788b48846ef98c6f63b
Szprychy DT swiss Champion Silver 2,0 i piasty Novatec – przód: http://www.hadronsport.com/index.php?main_page=product_info&cPath=25_111&products_id=604&zenid=3c54442a193a2788b48846ef98c6f63b
i tył: http://www.hadronsport.com/index.php?main_page=product_info&cPath=25_112&products_id=710&zenid=3c54442a193a2788b48846ef98c6f63b
Same hamulce zamówiłem w internetowym sklepie w USA, bo przy ówczesnym kursie dolara była to najtańsza opcja :D . Transakcja zakupu obyła się bez żadnych przeszkód i tak stałem się szczęśliwym posiadaczem wymarzonych hamulców. Musiałem co prawda jeszcze zamienić hamulec przedni  na taki o średnicy tarczy 180, bo najpierw planowałem zastosować 203 ale jak przymierzyłem go do koła roweru to wydał mi się jednak o wiele za duży i obawiałem się, że może zawadzać o sakwę przednią. Poza tym uważam, że wcale nie jest potrzebny aż tak mocny hamulec do roweru wyprawowego. Tak więc teraz mam 180 z przodu i 160 z tyłu i w zupełności to wystarcza.
Po zamontowaniu hamulców do roweru okazało się, że trzeba coś zrobić żeby dało się zamocować tylny bagażnik, bo zacisk hamulca jest dość gruby i uniemożliwia normalne przykręcenie dolnego zaczepu bagażnika. Jak sobie z tym poradziłem to już wiecie, bo był taki temat na naszym forum. (MaciekPaciek twórczo rozwinął mój pomysł) :mrgreen:
Zmieniłem też klamki na SD7 i wymieniłem linki na takie z pancerzem na całej długości aby nie mieć problemów z ich zanieczyszczaniem.
Montaż i regulacja zacisków hamulcowych opisane są tu: http://pl.youtube.com/watch?v=x1kezXQVnLY  i faktycznie jest to tak proste jak tam pokazują :D
Bezpośrednio po założeniu klocki muszą się dotrzeć i ułożyć bo kilka pierwszych hamowań trochę rozczarowuje ale po chwili wszystko jest OK
Hamulce jak na razie sprawują się znakomicie. Jedyna moja uwaga to to „szuranie” (szczególnie tylnego hamulca) zdarzające się podczas jazdy po mokrym terenie.
...prawie wszyscy pytają: "Ile przejechałeś?" a ja wolałbym usłyszeć np. "Co ciekawego zobaczyłeś?"... - Michał Sitarz

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 16:09 »
Cytat: "marek.dembowski"
Montaż i regulacja zacisków hamulcowych opisane są tu: http://pl.youtube.com/watch?v=x1kezXQVnLY i faktycznie jest to tak proste jak tam pokazują :D


Rzeczywiście genialnie proste.. nawet jak sie wogóle nie kuma co on mówi :)

P.S.
Fajny ma gościu kluczyk dynamometryczny ;)
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline MaciekPaciek91

  • Wiadomości: 36
  • Miasto: Bolesławiec
  • Na forum od: 02.03.2008
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 21:51 »
Cytat: "marek.dembowski"
uwagi na temat hamulców Avid BB7

Czyli ogólnie bardzo polecasz, jak rozumiem. Tylko teraz jakbym chciał zmieniać, to musiałbym swe sprzedać, a to już mi się nie uśmiecha- troche z tym wszystkim dużo zabawy. No i jak sądzisz, będzie współpracować z moim bagażnikowym patentem? I propos klamek, co to takiego te czerwone pokrętełko?
Każdy człowiek, którego spotykam, jest ode mnie w pewien sposób lepszy. Tak postrzegam ludzi./ Ralph Waldo Emerson

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 22:20 »
Cytat: "MaciekPaciek91"
I propos klamek, co to takiego te czerwone pokrętełko?


Regulacja ile linki/jak szybko ma klamka wybierać. Ciężko wytłumaczyć.. Pokrętłem reguluje sie odległość punktu zaczepienia linki od osi obrotu klamki.
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline MaciekPaciek91

  • Wiadomości: 36
  • Miasto: Bolesławiec
  • Na forum od: 02.03.2008
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 22:25 »
kurde! Liczę i cały zestaw z adapterami na centerlock, klamkami i manetkami wychodzi nie mniej niż 600zl czyli jak nawet moje sprzedam to muszę dołożyć :x   Nie wiem sam, czy jeździć, czy zmieniać. mechaniki dają jednak większy komfort naprawienia w trasie, ale czy hydrauliki są aż tak zawodne? Nic na siłę... jak sprzedam swoje to wtedy będę się zastanawiać, jak nie to będę jeździć na hydr. :(
Każdy człowiek, którego spotykam, jest ode mnie w pewien sposób lepszy. Tak postrzegam ludzi./ Ralph Waldo Emerson

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 22:34 »
Cytat: "MaciekPaciek91"
adapterami na centerlock


a swoją drogą centerlock to moim zdaniem pomyłka i praktyki monopolistyczne ze strony Shitmano :P
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline MaciekPaciek91

  • Wiadomości: 36
  • Miasto: Bolesławiec
  • Na forum od: 02.03.2008
Hamulce V-Brake
« 1 Lut 2009, 22:51 »
też tak myślę- działanie ok, ale jednak musieli zrobić coś takiego, ażeby coś do czegoś nie pasowało i wprowadzić nowy standard, potem zaczynają stopniowo ograniczać dostęp do starego standardu (w tym wypadku do tarcz na 6 śrub) i zbytek nowych piast pod centerlocka gwarantowany :x Jak ze wszystkim, tylko tutaj ktoś wymyślił adaptery i on zarobi :lol:
Każdy człowiek, którego spotykam, jest ode mnie w pewien sposób lepszy. Tak postrzegam ludzi./ Ralph Waldo Emerson

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Hamulce V-Brake
« 2 Lut 2009, 16:07 »
Cytat: "Michał Wolff"
komplet sytemu z centerlockiem był lżejszy od systemu na 6 śrub - więc jest to zysk.


Wszystko zależy dla kogo i do czego. Dla mnie akurat waga jest trzeciorzędna.

Cytat: "Michał Wolff"
A co do teorii o wyginaniu goleni w amortyzatorach - dla mnie to zupełnie pomijalny parametr, nie zapominajmy, że z 95% rowerów z tarczami to rowery amortyzowane, kombinacja sztywny rower i tarcze jest bardzo rzadka. Dlatego zupełnie nie wierzę, by to miały jakikolwiek realny wpływ na bezpieczeństwo czy sprawność jazdy, jeśli już to bardziej obciąża szprychy.


Gdyby te siły skrętne działające na widelec miały realne znaczenie to myśle że właśnie amortyzowanemu widelcowi mogą zaszkodzić a nie sztywnemu. (no chyba że sztywny carbonowy  :lol:  )
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Hamulce V-Brake
« 2 Lut 2009, 18:43 »
Cytat: "Michał Wolff"
Może dla Ciebie, ale dla wielu nie, więc nie pisz że Shimano wprowadziło to tylko w celach monopolistycznych. To miało znaczenie, ale nie jedyne. Jak mam mieć lżejszy zestaw za tą samą cenę - to po co mam kupować cięższy?


Myślę że wagą akurat też sie nie sugerowali a jej zmniejszenie było "skutkiem ubocznym". A właściwie to jaka jest różnica w wadze? Podejrzewam że rzędu kilkunastu gram..
Mając piastę z montażem na 6 śrub nie jesteśmy skazani wyłącznie na produkty Shimano, mamy większy wybór tarcz a zarazem również lepszą dostępność. Poza tym osobiście preferuję rozwiązania jak najprostsze. Centerlock jest dla mnie przekombinowany, posiada zbędne połączenia i elementy. Połączenie tarczy z piastą w centerlocku ma minimalny luz który również robi na mnie negatywne wrażenie.
No ale to jest mój punkt widzenia - nie twierdzę że jedyny słuszny.
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Offline Mężczyzna szkodnik

  • Wiadomości: 966
  • Miasto: Bełchatów\ Wrocław\ Warszawa
  • Na forum od: 12.05.2007
Hamulce V-Brake
« 2 Lut 2009, 21:07 »
Cytat: "Michał Wolff"
Co się tak czepiasz do tego Shimano? Wypuścili po prostu inny, lżejszy system - i chwała im za to. Mnie wisi czy zapłacę Shimano, Sramowi czy przydomowej firmie robiącej wszystko ręcznie, Klienta interesuje jakość i cena, to czy ktoś jest monopolistą czy nie


Ale ja nie pisze że Shimano jest złe i nie kupie bo ich nie lubię tylko że centerlock mi nie odpowiada.

Cytat: "Michał Wolff"
Może się nie orientujesz - ale są adaptery między dwoma systemami, więc to jest żaden problem


Adapter jest jakimś rozwiązaniem ale raczej awaryjnym. Normalnie to kolejne udziwnienie, kolejny element i kolejne połączenia.

Cytat: "Michał Wolff"
Jak dobrze dokręcisz - to nie ma prawa być żadnego luzu, dokładnie tak samo dokręca się kasetę (nawet nie wiem czy nie na ten sam klucz) na którą działają jeszcze większe siły - i żadnych luzów nie ma.


Tak, klucz pasuje ten sam.
A luz widziałem na własne oczy (tzn czułem własną ręką) w rowerze kumpla. Sam dokręcałem tą nakrętkę ale to nie ma większego znaczenia. Luz nie jest boczny tylko w kierunku obrotowym, na ząbkach najwyraźniej. Zresztą cięzko żeby coś takiego było idealnie spasowane.. te płaszczyzny ząbków musiałyby chyba być lekko skośne i wzajemnie się klinować.
"Raz do roku pojedź w miejsce w którym jeszcze nie byłeś.
Bądź dobry dla Matki Ziemi.
Dziel się swoją wiedzą."

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum