Autor Wątek: Napęd 8 vs 9 rzędów  (Przeczytany 16763 razy)

Offline Mężczyzna Remigiusz

  • Wiadomości: 2112
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 14.06.2007
    • http://www.rowerowarodzinka.pl
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 18 Lut 2009, 11:15 »
Cytat: "tomeko"
Myślę jedank, że to dużego kalibru indywidualista.

Zbyt gadatliwy to on nie jest.

Offline Mężczyzna tomeko

  • Wiadomości: 449
  • Miasto: Radzików
  • Na forum od: 11.01.2008
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 18 Lut 2009, 11:18 »
Cytat: "Remigiusz"
Zbyt gadatliwy to on nie jest.
Ja mam wrażenie, ze więcej o nim Ty nam powiedziałeś niż On komukolwiek Sam o Sobie :roll: szkoda bo nietuzinkowe osoby wzbogacają oczywiście jeśli się ujawniają.

Offline Artur

  • Wiadomości: 136
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 13.02.2009
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 18 Lut 2009, 22:01 »
Cytat: "Michał Wolff"


Drogi Szkodniku - ale sam uczciwie powiedz jak mam z Tobą dyskutować o wytrzymałości łańcuchów na 9 - jak Ty takiego łańcucha nie masz i z góry wiesz że jest wyraźnie mniej wytrzymały niż 8? :lol:  :lol:  :lol:


Właśnie przeglądam wątek "Piasty". Powiedz Michale, ile piast na łożyskach maszynowych zjeździłeś skoro byłeś tam wiodącym dysputantem?  :P

Offline Mężczyzna marek.dembowski

  • Wiadomości: 1653
  • Miasto: Ogrodzieniec
  • Na forum od: 06.04.2007
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 18 Lut 2009, 22:08 »
Cytuj
Ten argument się po prostu kupy nie trzyma - łańcuch jest węższy minimalnie i wpływ na wytrzymałość ma to równie minimalny.


Akurat szerokość łańcucha nie ma żadnego wpływu na jego wytrzymałość - jeżeli oba łańcuchy są wykonane ze stali tego samego gatunku, średnica sworzni jest taka sama i taka sama jest grubość blaszki ogniwa. Łańcuch na 9 pewnie ma tylko nieco krótsze sworznie. Jeśli ma też cieńsze blaszki ogniw, to żeby mieć taką samą wytrzymałość co 8 musi być wykonany ze stali o wyższej wytrzymałości.
...prawie wszyscy pytają: "Ile przejechałeś?" a ja wolałbym usłyszeć np. "Co ciekawego zobaczyłeś?"... - Michał Sitarz

wojtek_krakow

  • Gość
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 09:45 »
Cytat: "Michał Wolff"
marek.dembowski napisał/a:   


Akurat szerokość łańcucha nie ma żadnego wpływu na jego wytrzymałość - jeżeli oba łańcuchy są wykonane ze stali tego samego gatunku, średnica sworzni jest taka sama i taka sama jest grubość blaszki ogniwa. Łańcuch na 9 pewnie ma tylko nieco krótsze sworznie. Jeśli ma też cieńsze blaszki ogniw, to żeby mieć taką samą wytrzymałość co 8 musi być wykonany ze stali o wyższej wytrzymałości.   


Świetne podsumowanie!
Że też dotąd nie wpadliśmy na ten argument! Przecież nikt blaszek w łańcuchach nie odchudza :lol:
Jego szerokość zmniejsza się przez długość sworznia.



Nie zmienia wytrzymałości łańcucha na rozciąganie, ale minimalnie mniejsza szerokość może wpływać na sztywność/skrętność i wytrzymałość na zerwanie podczas zmiany biegów pod dużym obciążeniem, kiedy łąńcuch podczas zmiany biegu wyraźnie musi się wygiąć w bok .

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 10:29 »
Cytat: "wojtek_krakow"
Nie zmienia wytrzymałości łańcucha na rozciąganie, ale minimalnie mniejsza szerokość może wpływać na sztywność/skrętność i wytrzymałość na zerwanie podczas zmiany biegów pod dużym obciążeniem, kiedy łąńcuch podczas zmiany biegu wyraźnie musi się wygiąć w bok .


Być może tak. Ale kto przy jeździe turystycznej zmienia biegi pod dużym obciążeniem? :)
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna marek.dembowski

  • Wiadomości: 1653
  • Miasto: Ogrodzieniec
  • Na forum od: 06.04.2007
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 10:29 »
Cytuj
ale minimalnie mniejsza szerokość może wpływać na sztywność/skrętność i wytrzymałość na zerwanie podczas zmiany biegów pod dużym obciążeniem


Może i może ale trzeba by to jakoś uzasadnić :D
...prawie wszyscy pytają: "Ile przejechałeś?" a ja wolałbym usłyszeć np. "Co ciekawego zobaczyłeś?"... - Michał Sitarz

Offline Artur

  • Wiadomości: 136
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 13.02.2009
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 11:09 »
Cytat: "Michał Wolff"

Cytat: "Artur"


Właśnie przeglądam wątek "Piasty". Powiedz Michale, ile piast na łożyskach maszynowych zjeździłeś skoro byłeś tam wiodącym dysputantem?  :P


Tylko jakbyś uważnie przeczytał - to ja nie twierdziłem, że piasty maszynowe są mniej wytrzymałe, tylko starałem się udowodnić że wytrzymałość piasty nie zależy od rodzaju łożysk - tylko od uszczelnienia. I na dowód przytaczałem wielu zawodników używających piast tradycyjnych, z mistrzem olimpijskim w MTB na czele - co jest już jakimś argumentem.



Ok tylko nie rozumiem, dlaczego śmiejesz się z nas, że wysuwamy jakieś argumenty bez doświadczenia z napędem 9 rzędów. Sam nie masz doświadczenia z piastami na łożyskach maszynowych, ale nie przeszkadza Ci to w długiej dyskusji gdzie ze swojej strony wysuwasz teoretyczne argumenty i przykłady innych osób (swoja drogą jak dla mnie przykład zawodowców w temacie wytrzymałości i trwałości jest dość chybiony - przecież oni mogą sobie pozwolić na zmianę osprzętu co wyścig).

Jeżeli zbytnio reaguję na znaczki LOL to sorry - chyba nie znam tutejszych zwyczajów :).

Co do argumentów teoretycznych to w temacie 8 vs 9 można oczywiście coś produkować. Np. w tym artykule jest trochę danych: http://mtbikes.info/artykuly/warsztat/wiecej-zebow-wieksza-frajda-wiekszy-problem-lepsza-kaseta-na-8-czy-9.html. Koronki w kasecie 9 rzędów są o 20% bardziej ściśnięte, niż w 8. Dodając do tego nieco węższy łańcuch jest już różnica która myślę w zauważalny sposób wpływa np. na zachowanie w błocie. Uff, ale mi się naprawdę nie chce dyskutować teoretycznie :). Na koniec moja puenta w postaci cytatu z artykułu, aby nieco podnieść ciśnienie Michałowi  :mrgreen:

Cytuj
Jasnym więc jest, że przy wykonywaniu części dla tych dwóch systemów z tego samego materiału (a więc przy zachowaniu podobnych kosztów) 8-rzędowy napęd jest w stanie wytrzymać dłuższą eksploatację. I w tym punkcie praktyka zdaje się popierać teorię - opinię o krótszej żywotności napędów 9-rzędowych sprawdziło i podziela wielu rowerzystów (z różnych for internetowych chociażby). Nie jest to zatem tylko wymysł panów w kitlach z laboratorium, ale także fakt sprawdzony organoleptycznie.

wojtek_krakow

  • Gość
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 11:58 »
Cytat: "aard"
Być może tak. Ale kto przy jeździe turystycznej zmienia biegi pod dużym obciążeniem? :)


A nigdy nie zdarzyło Ci się zmieniać biegu w czasie podjazdu pod ciężką górę załadowany sakwami ? :)

Cytat: "marek.dembowski"
Może i może ale trzeba by to jakoś uzasadnić :D

może ktoś zrobi model obliczeniowy :) . Ktoś chętny?

Cytuj
Co do argumentów teoretycznych to w temacie 8 vs 9 można oczywiście coś produkować. Np. w tym artykule jest trochę danych:


Artykuł ciekawy, wnioski w sumie bardzo prawdopodobne, ale po drodze autorzy palneli wiele gaf, jak np "Jednak logicznym jest, że węższy - 9-rzędowy łańcuch musi znosić większe parcie na jednostkę powierzchni od łańcucha 8-rzędowego."      
- co moim zdaniem to bzdura, bo przecież przyjmując czy to w kasecie 8 czy 9 , że jeden bolec (?) koronki napiera na sworzeń od łańcucha, to przecież siła jest taka sama czy kaseta/koronka jest chuda czy gruba i zależy tylko od nacisku na pedał, i nie wiem o co chodziło autorom, bo na jednostkę czego? Bolec od koronki napiera na mniejsza powierzchnię łańcucha? :shock: . Jeśli ktoś bawił by się w analize to w modelu obliczeniowym przyjął by miejsce styku bolca koronki i sworznia za PUNKT. Punkt na który działa siła. Który sworzeń wygnie się bardziej dłuższy czy krótszy? Który ma większą sztywność? :). Teoretycznie węższy łańcuch powinien nawet być bardziej odporny na rozciąganie teraz tak myślę, ale to tylko teoria bo przyznajcie się komu sworzeń kiedyś pękł/urwał się. Najczęściej (tylko) wyrywa się blaszka. Czyli analizując wytrzymałość 8 czy 9, można by brać tylko pod uwagę: zmiane przełożeń pod obciążeniem lub trudne warunki pogodowe :), bo reszta jest pomijalna i bliska zeru.

EDIT: tak jeszcze myśl mnie naszła, że ludzie często jeżdzący na 8, używają często 8 z grupy alivio/deore, później przesiadają się na 9 , często też automatycznie na wyższe grupy LX/ XT/ XTR , całą różnicę czy to na plus czy na minus obarczają różnicą między 8 a 9, a zapomina się że że materiał między Alivio 8 a XT 9 jest tak sądze inny, (bardziej wyżyłowany, mniejsza waga) i też wpływa na to wszystko o czym tu jest dyskusja. Może nawet bardziej niż sama różnica w grubości, ale to już taki moje widzimisie :)

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 13:00 »
Oni napisali : "parcie na jednostkę powierzchni" - więc napisali dobrze. Chodzi pewnie o powierzchnię styku : bolec od łańcucha/ząb zębatki. Ponieważ szerokość bolca jest mniejsza, to  stosunek siły do powierzchni styku będzie większy :D


wojtek_krakow

  • Gość
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 13:11 »
w tym sensie tak, i to tez tak zrozumiałem, tylko owszem daje to więcej siły na jedną jednostkę powierzchni, czyli siła jest bardziej skupiona w punkcie, ale wypadkowa tych sił działająca ostatecznie na sworzeń/bolec będzie taka sama, ujmując jeśli kolarz naciśnie na pedał z siła 1kN to na sworzeń (nie uwzględniamy strat, tarcia :), czy innego przełożenia, powiedzmy 1:1 itp ) będzie działa zawsze ta sama siła 1kN, nie ważne czy przekaże to jeden mały punkt, czy większa powierzchnia, na końcu i tak wypadkowa jest ta sama i sworzeń odbiera swoje 1kN czy to z punktu czy z powierzchni, zmienia się jedynie naprężenie w punkcie styku, większe na 1cm2 w przypadku węższej koronki. A skoro dalej zostaje ta sama siła na sworzniu ale inaczej przekazana, to nie zmienia to wytrzymałości (przynajmniej w idealnych warunkach pogodowych i czystych nie zapchanych łańcuchach) blaszek, które to głównie się rozciągają. No chyba bo już się pogubiłem :)

Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 13:19 »
Ciekawe... oni coś napisali, a u mnie "nie ma takiej strony". Wam się otwiera ten artykuł?!
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 13:20 »
Nie jestem ekspertem od mechaniki i nie będę analizował pracy bolca na zginanie w tych warunkach (krótszy bolec powinien raczej być odporniejszy), ale jak na moją intuicję to już tarcie między bolcem a zębem w przypadku cienkiego łańcucha będzie większe ze względu na ten wzrost parcia na jednostkę powierzchni(jednym słowem ciśnienie),a więc i warunki pracy łańcucha oraz zębatki będą trudniejsze.


wojtek_krakow

  • Gość
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 13:29 »
no właśnie trudno tu to interpretować równaniami, matematyką, mechaniką itp, w takich obliczeniach zawsze przyjmuje się jakiś uproszczony model, no bo jak tu obliczyć tarcie od zapchanego zaschniętym błotem łańcucha, kiedy cały ten idealistyczny model szlak trafia :) a tak swoją drogę bolec / sworzeń ma chyba tą samą grubość ? Chodzi tu raczej tylko o węższą koronkę.


Cytat: "aard"
Ciekawe... oni coś napisali, a u mnie "nie ma takiej strony". Wam się otwiera ten artykuł?!


http://mtbikes.info/artykuly/warsztat/wiecej-zebow-wieksza-frajda-wiekszy-problem-lepsza-kaseta-na-8-czy-9.html

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 13:44 »
Michał - mój post był adresowany nie do Ciebie, tylko do Wojtka, który nie dopatrzył się sensu w czyimś stwrierdzeniu dotyczącym tego parcia, a ponieważ ja się dopatrzyłem, to mu o tym napisałem :D


Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum