Autor Wątek: Napęd 8 vs 9 rzędów  (Przeczytany 16765 razy)

wojtek_krakow

  • Gość
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 13:51 »
Cytat: "Michał Wolff"
Marku - ja przecież pisałem o tym, że sytem na 8 może być minimalnie bardziej wytrzymały, ale uważam, że ta różnica jest tak mała, że w efekcie pomijalna. 0,3mm które dzieli te łańcuchy - to ok. 4% z 7,1mm - i o tyle ten system może i jest bardziej wytrzymały :lol:


zgadzam się, już chyba bardziej na zerwanie ma wpływ ciaśniejsza kaseta w  9, szczególnie nie zadbana,  ale teoria teorią, ja od dawna używam 8, teraz dopiero na lato szykuje 9, wtedy się przekonam jak to działa

Offline Quapcio

  • Wiadomości: 310
  • Miasto: Laski k/Wwy
  • Na forum od: 09.07.2008
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 13:57 »
Nie bardzo wierzę, w przewagę systemu 8 rzędowego pod względem wytrzymałości, ale zastanawia mnie jedno:
Pojawiły się zdania, na temat długości bolca itp natomiast z przytoczonego artykułu wynika, że grubość zębatki ma dla 8rz. 1,8 mm natomiast dla 9rz. 1,78 u Shimano i 1,8 u SRAM więc praktycznie albo dosłownie tyle samo zaś zmiana odbywa się poprzez zmianę podkładek.
Tak więc kosztem jakiego wymiaru (albo elementu) zmniejsza się szerokość łańcucha?

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 14:22 »
Michał : pisałem wyżej posty przy założeniu, że zębatka w układzie 9-rzędowym jest węższa niż w 8-rzędowym. Wtedy bez względu na długość bolca łańcuchowego powierzchnia styku między bolcem a zębatką jest mniejsza niż w układzie 8-rzędowym
i przy stałym naprężeniu łańcucha(zależnym od siły kolarza) daje to większe parcie na jednostkę powierzchni i w konkluzji powoduje to większe tarcie i szybsze zużycie przy takich samych materiałach i takim samym smarowaniu.
I tyle na ten temat. Mam kasetę 8-rzędową i jest piękna i dopóki nie jest za stara to nie chcę innej :D


Offline Mężczyzna aard

  • Wiadomości: 6095
  • Miasto: Wiedeń
  • Na forum od: 15.08.2007
    • Moje wyprawy
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 19 Lut 2009, 15:00 »
Cytat: "transatlantyk"
jest piękna i dopóki nie jest za stara to nie chcę innej :D


Jakie to życiowe... ;)
A na rowerze zawsze jest miejsce siedzące... chyba że jesteś bikepackerem :p

 

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 20 Lut 2009, 08:29 »
Nie mierzyłem tego, wyobraziłem sobie , że jak jest 9 zębatek, to muszą być węższe i odpowiedziałem na post Wojtka. Dziwi mnie zresztą, że różnica jest aż tak mała.
Te 0,02mm to się może nawet w tolerancji wykonania mieścić.


Offline Quapcio

  • Wiadomości: 310
  • Miasto: Laski k/Wwy
  • Na forum od: 09.07.2008
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 20 Lut 2009, 09:12 »
różnica między Shimano a Sram jest taka, że Shimano ma zębatki 1,78mm i pprzekładki 2,56 a Sram ma zębatki 1,8mm, ale odpowiednio węższe (2,54mm) dystanse

Tylko skoro zmniejszyły się dystanse, to czy nie oznacza, że odchudzano blaszki a nie skracano sworznie? A jeśli tak, to jak to ma się do rozważań o trwałości łańcucha (tylko i tak różnica będzie znikoma :P)

Offline Mężczyzna transatlantyk

  • Moderator Globalny
  • GM 2420
  • Wiadomości: 7932
  • Miasto: Annopol
  • Na forum od: 21.11.2007
    • Rowerem przed siebie.
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 20 Lut 2009, 09:30 »
Trochę tu błądzimy po omacku. Trzeba by wziąć do ręki to wszystko, obejżeć, zmierzyć, inaczej to jest takie tam austriackie gadanie.


Offline Artur

  • Wiadomości: 136
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 13.02.2009
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 13 Mar 2009, 13:50 »
To jeszcze jedna opinia za 8. rzędami... :) I to nie byle kogo, bo podróżnika Grzegorza Szyszkowskiego o którym było wspomniane w innym wątku. Sprzęt którego używał na wyprawie do Altiplano:

Cytuj
rower: rama Chro-mo GT- 19 cali (kultowe, stare GT- dla mnie rewelacja) naped- XT i XTR, kaseta 8 (wieksza zywotnosc), pedaly SPD oczywiscie, kola(najwazniejszy element)- przod mavic 517+sram9.0SL+DT 2.0, tyl SunRims RynoLight+XT+DT 2.0, miekka sztyca Suntour (moim zdaniemnajlepsza sztyca amortyzowana), hamulce, Avid 2.0 i XT, widelec twardy GT, bagaznik alu Trans...cos tam (przod, tyl), przyczepka samodzielka (alu i stal), opony Continental Explorer (moje ulubione).


Źródło: http://www.rower.com/archiwum.php?art=3235 (komentarz). Zastanawiają jeszcze buty SPD na tak ekstremalną wyprawę.

Offline Mężczyzna Waxmund

  • Moderator Globalny
  • Ironman
  • Wiadomości: 11154
  • Miasto: Baszowice k/Kielc
  • Na forum od: 07.06.2007
    • www.waxmund.pl
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 13 Mar 2009, 15:23 »
co do spd'ow sa rozne opinie.... niektorym siadaja kolana przy spd'ach.... mnie sie spd'y nie podobaja bo nie chce byc skazany na jedne buty, ktore dodatkowo poza rowerem sa niewygodne, itp itd.....  :P
Czasami na drodze spotykam prawdziwych rowerowych szaleńców, pędzą na złamanie karku i wbrew rozsądkowi... naprawdę... aż ciężko ich czasem wyprzedzić...

www.waxmund.pl

Offline Artur

  • Wiadomości: 136
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 13.02.2009
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 14 Mar 2009, 08:21 »
Cytat: "Waxmund"
co do spd'ow sa rozne opinie.... niektorym siadaja kolana przy spd'ach.... mnie sie spd'y nie podobaja bo nie chce byc skazany na jedne buty, ktore dodatkowo poza rowerem sa niewygodne, itp itd.....  :P


Ja też z tego powodu nawet nie próbuję SPD. Zdziwiło mnie że na tej wyprawie Grzegorz używał SPD, bo miał sporo przejazdów przez góry po ciężkim terenie gdzie często musiał prowadzić rower, więc jadąc musiał często się wypinać i nie mogło to być wygodne ani bezpieczne, chodzenie po skałach w SPD też jest niewygodne. Poza tym tam były temperatury rzędu -20st. a buty SPD wytrzymujące takie temperatury niełatwo zdobyć, trzeba też mieć jakieś na wymianę, no i bloki podobno powodują dodatkowe wychładzanie. No ale pewnie miał coś lepszego od standardowych butów ze sklepów bo budżet wyprawy to 30 tys.

[ Dodano: Sob 14 Mar, 2009 ]
Cytat: "Michał Wolff"

Z tego cytatu to akurat wcale to nie wynika, bo bardzo różnie można go zinterpretować; np. że napęd XT i XTR jest bardziej żywotny od innych grup; bądź kaseta 8 jest bardziej żywotna od kasety na 7 i węższych  :lol:


Jaasne  8)

[ Dodano: Sob 14 Mar, 2009 ]
To jeszcze jeden cytat, ze strony jakichś wyjadaczy rowerowych z Nowej Zelandii:

Cytuj
I haven't seen any test results, but my own guestimate is that in the best conditions (clean/dry/light or weak rider) 9sp wears out 25% faster than 8sp. But in the worst conditions (dirty/muddy/heavy and strong rider) it can actually wear out over twice as fast (100%+). (...) its easy and worthwhile to upgrade a 9sp bike to 8sp


Źródło: http://homepages.paradise.net.nz/hg/oddities/gears.htm

Offline Artur

  • Wiadomości: 136
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 13.02.2009
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 15 Mar 2009, 12:43 »
Cytat: "Michał Wolff"

Rozbawiasz mnie ciągnąc ten wątek. Nie umiesz odpuścić?


Chętnie bym odpuścił, ale nie chcę pozostawić wniosku, że 9 rzędów jest absolutnie lepsze od 8 i przeciwne temu argumenty i doświadczenia są "kitem". Przeczą temu doświadczenia innych ludzi które Ty - nie wiedzieć czemu - ignorujesz. Twoje doświadczenia są punktem za 9 rzędami ale raczej kwalifikujesz się do stylu jazdy "lekkiej", tzn. lekki jeździec (sądząc po zdjęciu), jazda szosowa. Przykłady zawodowców szosowych (a cyclocross to też kolarze szosowi) i ich sprzętu jako wzoru dla wytrzymałości, jazdy w błocie, jazdy w terenie itp. zupełnie do mnie nie trafiają (chyba że jeszcze raz wkleisz zdjęcia gdzie ci super zawodowcy, o których umiejętnościach możemy pomarzyć, na idealnie dopasowanym sprzęcie, wywracają się z powodu kilkumilimetrowej warstwy błota :)).

Podsumowanie - wątek wiele nie wniósł, z doświadczeń ludzi pamiętam tylko Ciebie i jeszcze kogoś kto też zachwalał 9 rzędów, w internecie można znaleźć opinie za 8 rzędami, z tym że raczej jeżdzących XC/ENDURO. Wygląda na to, że typowa jazda sakwiarska nic albo prawie nic nie traci na 9 rzędach. Ja sam szykuję się do upgradu napędu na 9 rzędów (ale z tego powodu, że tylko takie są nowe korby), ewentualnie gdy będę mógł sobie pozwolić na 2 rowery zostawię 8 rzędów w "terenówce".

Offline Artur

  • Wiadomości: 136
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 13.02.2009
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 15 Mar 2009, 14:41 »
Cytat: "Michał Wolff"

 W kolarstwie przłejowym średnia opona to 35mm


Sorry ale jeśli nawet nie wiesz, że limit UCI to 35mm, to dalsza dyskusja teoretyczna nie ma dla mnie sensu. Z mojej strony EOT.

Offline Artur

  • Wiadomości: 136
  • Miasto: Gdańsk
  • Na forum od: 13.02.2009
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 15 Mar 2009, 16:40 »
Miał być EOT ale coś nudno, aarda nie ma :D.

Cytat: "Michał Wolff"

Przeczytałeś na szybko kilka informacji o przełajach i udajesz znawcę


Jeśli ktoś tu udaje znawcę, to na pewno nie ja  :lol: Masz rację, mam szczątkowe informacje nt. cyclocrossu. Po prostu zdziwiłem się że Ty jako "znawca" nie wiesz tego, co nawet ja wiem, ale widzę że to było moje złe zrozumienie/Twój błąd językowy.

Cytuj
chociaż jeszcze dzisiaj twierdziłeś że kolarze przełajowi to ta sama grupa co kolarze szosowi, podczas gdy to zupełnie inni ludzie, inne gwiazdy  :lol:


Wiem że niektórzy kolarze szosowi traktują kolarstwo przełajowe jako trening zimowy, jeżeli jest grupa specjalistów w tej dziedzinie, to OK - nie wiedziałem. Rowery wyglądają na lekko przerobione szosówki, a wiem też że historia tej dyscypliny jest taka że była to właśnie forma treningu szosowców, stąd moje związanie tej dyscypliny z kolarstwem szosowym.

Cytuj
Oczywiście, że o limicie szerokości opony wiem, podobnie jak o zakazie tarcz, kolców itd. (jak chcesz sprawdzic to poszukaj sobie moich starszych postów na preclu, gdzie nie raz o tym były rozmowy) - i dlatego napisałem że taka jest średnia opona 35mm - bo większość zawodników wybiera właśnie najbliższą bądź równą limitowi szerokość.


Jest jeszcze sporo więcej limitów, wyciąg z przykładowego regulaminu:

14. The race is for CYCLO-CROSS BIKES ONLY. The use of
mountain bikes and road bikes is prohibited. There will be an
examination of bikes before the start and spot checks made
throughout the race. A cyclo-cross bike is a road bike with
cyclo-cross tubulars/tyres and low gears. Bicycles must comply
with the following regulations:
* The structure of the bike connecting the saddle, pedals and forks
shall be triangular
* The component parts must be tubes or profiles, the form of which
is free from restriction. The minimum width shall be 25mm. The
maximum width shall be 80mm for the frame and 50mm for the
rear stays, forks and seat pillar.
* Wheels of the bike may vary in diameter between 70cm
maximum and 55cm minimum, including the tyre. The width of the
tyre cannot be more than 35mm.
* Straight handlebars are permitted, providing the maximum width
does not exceed 50cm. The use of bar extensions is prohibited.
Commissaire's decision will be final. The use of 27" or 700cm
wheels in mountain bike frames will not be allowed.


Jak piszą cyclo-cross bike is a road bike with
cyclo-cross tubulars/tyres and low gears
.

Cytuj

Ale nie rozmawiamy tu o przepisach przełajowych, tylko o odporności na błoto. Jak wytłumaczysz fakt, że zawodnicy składający rowery na wyścigi, słynące z masy błota nie zakładają 8 rzędów, ba nawet 9 - tylko 10? Jak wytłumaczysz fakt, że hamulce zmieniają na błoto-odporne, a napędu jakos nie? Tutaj limitu UCI nie ma, możesz wybrać co chcesz. Dla mnie to koronny dowód, że gadanie o wiekszej odporności 8 na błoto można między bajki włożyć.


Fakt jest to poważny argument, ale za tym że taki napęd dobrze sobie radzi w błocie, nie zapycha się gorzej od mniejrzędowego itp. Natomiast nie jest to argument za trwałością, a ten argument był wysuwany w artykule i przez nowozelandczyków, bo dla zawodowca to czy napęd wytrzyma 20 czy 40 wyścigów jest bez znaczenia.

Offline prestige500

  • Wiadomości: 39
  • Miasto: Radom
  • Na forum od: 03.07.2010
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 10 Lis 2010, 21:48 »
Witam
Tak sobie z zapałem przeczytałem ten temat z uwagi na zamiar przejścia z 8/9 i budujacy jest mi ów zamiar  z uwagi na to że  grubo ponad rok  temu ów temat  ,,zabliżnił się" :wink: Z mego doświadczenia  przyznac muszę m.in. że w kasecie  TRYBIKÓW nigdy za wiele. Swego czsu kiedy jeździłem nade wszystko po płaskim kasetę mogłem miec  dośc ostrą w wiekszości zakresu zębatek różniących się o hm.. JEDEN ząbek !!  Ach jaki to był komfort kiedy zmieniałem bieg właśnie o jeden bieg- wcześniej niz o tym pomyślalem !! Takie podświadome instynktowne dopasowanie minimalnego a jednak idealnego obciążenia dla nóg dla mojej osobistej jedynie słusznej kadencji.
Przy turystycznej (nie ,,zawodowej'') wędrówce po ziemi różnorakiej maści i treści,  współczesny  UNIWERSALNY rower nadal czasem wymaga  wysoce obfitego żonglowania obiema manetkami i skupienia uwagi na tym procederze a człek to nie  motor w aucie że mu nagle podasz wiecej tlenu i starwy i bez dodatkowego ząbka skoczy do przodu :lol:
  Mam nadzieję że  kaseta nieustannie  będzie rosła w ilośc i płynnośc :mrgreen:
Pozdrawiam i tych bez przerzutek.

Offline Mężczyzna bix

  • ten co pojechał Mikiemu :)
  • Wiadomości: 642
  • Miasto: był Wrocław, jest zagłębie
  • Na forum od: 28.11.2010
Napęd 8 vs 9 rzędów
« 25 Kwi 2011, 01:25 »
2 lata minęły od powstania tego wątku.
I teraz ja mam problem - wybrać 8 rzędów czy 9. Póki co widzę że 9 rzędowy napęd nadal jest droższy. Z trwałością jak do tej pory wyczytałem nie ma problemów.

Co bym chciał? Fajne proste manetki, lubię swoje "mieszczuchowe" thumby, ale ich już praktycznie nie ma. Więc jak najprostsze (więc nie psujące się) manetki, najlepiej jakby prawie nic nie zajmowały na kierownicy. Przyjemną pracę przy przerzucaniu.

I jeszcze pytanie - jak oszczędzać, to lepiej chyba na przedniej przerzutce, czy się mylę?
let's make it big :)

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum