Autor Wątek: Problem z serwisem piast + ustawienie względem tarczy hamulcowej  (Przeczytany 334 razy)

Offline Mężczyzna Kosiek

  • Wiadomości: 288
  • Miasto: opolskie
  • Na forum od: 24.07.2010
Hej :)

Wczoraj zabrałem się za serwis piast i niestety zniszczyłem gwint z lewej strony przedniej piasty (strona hamulca). Niestety w obecnej sytuacji śruba kontrująca konusa nie wkręca się na gwint, a dodatkowo tarcza ociera o lewy klocek hamulcowy. Czy na podstawie zdjęć moglibyście pomóc mi w ocenie, czy na takiej piaście dałoby się jeszcze jeździć? De facto lewy konus  byłby przytrzymywany jedynie przez zacisk. Na ile byłoby to bezpieczne dla mnie? Nie pytam o piastę, bo jeśli jazda byłaby możliwa, to i tak dojeździłbym ją do końca sezonu, a przy moich tegorocznych przebiegach pewnie nie byłoby tego zbyt dużo...

Druga sprawa, to ustawienie piasty / tarczy hamulcowej względem zacisków hamulca. Kombinowałem z podkładkami, ale nic a nic to nie dawało. Czy jest jakiś inny sposób, aby wyregulować położenie tarczy tak, aby nie ocierała o klocki? Klocki reguluje się tylko z jednej strony - strona prawa, natomiast tarcza ociera o lewy klocek.

Piasty: SHIMANO RM65 Disc CL
Zaciski hamulca: SHIMANO M415 Mechaniczne tarczowe

Z góry dziękuję Wam za pomoc!

P. S. Rozkręcanie Kosi miało być dla mnie również nauką serwisowania roweru - proszę o wyrozumiałość dla mojej osoby i pewnej dozy niewiedzy ;)

"Odniosłem zarazem wrażenie, że gdy los złączy nas nierozerwalnie na wiele lat z rzeczą, rzecz ta przestaje być przedmiotem martwym i wydaje się nam, że żyje myśli i odczuwa."

Offline Mężczyzna Borafu

  • Moderator Globalny
  • Wiadomości: 10714
  • Miasto: Łódź
  • Na forum od: 02.04.2010
Hej :)

Wczoraj zabrałem się za serwis piast i niestety zniszczyłem gwint z lewej strony przedniej piasty (strona hamulca). Niestety w obecnej sytuacji śruba kontrująca konusa nie wkręca się na gwint, a dodatkowo tarcza ociera o lewy klocek hamulcowy.
Ale przecież (jeśli dobrze rozumiem) to ten gwint na osi, a nie korpusie piasty.
Nie kombinuj tylko kup nową oś za grosze i po sprawie.

Pierwszy strzał na allegro (nie twierdzę, że pasuje, tylko określa skalę finansową problemu):
http://allegro.pl/os-oska-piasty-przedniej-drazona-108mm-9mm-1-i3249405566.html

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Cytuj
Klocki reguluje się tylko z jednej strony - strona prawa, natomiast tarcza ociera o lewy klocek.
Ustaw zacisk w innej pozycji.

Ile ty tego gwintu zjechałeś? W jaki sposób?

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Kosiek

  • Wiadomości: 288
  • Miasto: opolskie
  • Na forum od: 24.07.2010
O kurka Borafu! Nie miałem zielonego pojęcia, że takie cuś można kupić osobno... :icon_redface: :) WIELKIE dzięki! :) Jeden problem z głowy! :)

globalbus, nie bardzo mam jak to zrobić, bo ustawiana jest tylko prawa strona i co prawda lewą mogę podciągnąć lub poluzować na lince, ale i tak na oko widać, że tarcza jest zdecydowanie bliżej lewej strony zacisku, tak więc potrzeba zmienić położenie samej tarczy. Idąc dalej wydaje mi się, że margines jest niewielki, bo już nawet na zdjęciach widać, że samego gwintu pozostają ze 2 mm. I tu również pytanie - widelec ramy opiera się częściowo właśnie na gwincie. Czy tak jest prawidłowo? Czy nie spowoduje to uszkodzenia gwintu podczas jazdy? (pytania laika ;) )
Co do gwintu, to nie bardzo jestem w stanie stwierdzić kiedy uległ on zniszczeniu - piastę skręcałem i rozkręcałem kilka razy i możliwe, że było to stopniowe zużycie gwintu. Poszły 2 pierwsze zwoje.

"Odniosłem zarazem wrażenie, że gdy los złączy nas nierozerwalnie na wiele lat z rzeczą, rzecz ta przestaje być przedmiotem martwym i wydaje się nam, że żyje myśli i odczuwa."

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
Cytuj
zdecydowanie bliżej lewej strony zacisku, tak więc potrzeba zmienić położenie samej tarczy.
Poluzować śruby zacisku (mocowanie do adaptera lub do widelca). Jest tutaj zazwyczaj drobny ruch na boki. Dodatkowo w hamulcu masz regulację nieruchomego klocka.
Cytuj
I tu również pytanie - widelec ramy opiera się częściowo właśnie na gwincie.
U mnie opiera się całkowicie.
Cytuj
rozkręcałem kilka razy i możliwe, że było to stopniowe zużycie gwintu. Poszły 2 pierwsze zwoje.
Gwint na osi zazwyczaj jest twardy jak cholera i trudno go zjechać.

My home is where my bike is.

Offline Mężczyzna Kosiek

  • Wiadomości: 288
  • Miasto: opolskie
  • Na forum od: 24.07.2010
Poluzować śruby zacisku (mocowanie do adaptera lub do widelca).
No tak, ale zacisk nie był ruszany w ogóle wcześniej było OK. Chciałbym zatem znaleźć rozwiązanie problemu przy ustawianiu piasty, aby mieć również doświadczenie na przyszłość. Kombinowałem z podkładkami (fabrycznie były założone 3), ale jakoś nic to nie dawało.

Dodatkowo w hamulcu masz regulację nieruchomego klocka.
Sprawdzę z ciekawości jak to się ma u mnie ;) Z tego co pamiętam, to po lewej stronie znajdują się tylko śruby mocujące zacisk do widelca. Jak patrzę na zdjęcie, to nie widzę tam możliwości regulacji, choć mogę się mylić. Jest ona na pewno z drugiej strony (od strony szprych).

Edit:
Znalazłem zdjęcie drugiej strony - śruba imbusowa pośrodku jest odpowiedzialna za ustawienie klocka od strony szprych. Drugiego na 99% się nie ustawia.
« Ostatnia zmiana: 30 Maj 2013, 21:40 Kosiek »

"Odniosłem zarazem wrażenie, że gdy los złączy nas nierozerwalnie na wiele lat z rzeczą, rzecz ta przestaje być przedmiotem martwym i wydaje się nam, że żyje myśli i odczuwa."

Offline Mężczyzna globalbus

  • Wiadomości: 7335
  • Miasto: Warszawa
  • Na forum od: 03.05.2011
    • blog podróżniczy
No tak, ale zacisk nie był ruszany w ogóle wcześniej było OK. Chciałbym zatem znaleźć rozwiązanie problemu przy ustawianiu piasty, aby mieć również doświadczenie na przyszłość. Kombinowałem z podkładkami (fabrycznie były założone 3), ale jakoś nic to nie dawało.
Chcesz mi powiedzieć, że nie pamiętasz w jakiej kolejności i ile podkładek było pod konusem? ;) Jak skręciłeś to w innej konfiguracji to nic dziwnego, że tarcza się "przesunęła" względem tego co było wcześniej. Rozumiem, że to żonglowanie podkładkami ma na celu ominięcie zjechanego gwintu? Niestety, ale w inny sposób niż przesuwaniem zacisku nie zlikwidujesz tego efektu (oczywiście najlepiej byłoby tą oś wymienić i nie robić niestandardowych poprawek)

My home is where my bike is.

Offline skolioza

  • Wiadomości: 2559
  • Miasto: kraków
  • Na forum od: 01.04.2009
    • http://www.RetroMTB.pl
w kwestii zacisku  - oba klocki są regulowane - zewnętrzny linką, wewnętrzny imbusem od strony szprych Przestawianie zacisku nie będzie raczej konieczne

Offline Mężczyzna Kosiek

  • Wiadomości: 288
  • Miasto: opolskie
  • Na forum od: 24.07.2010
Chcesz mi powiedzieć, że nie pamiętasz w jakiej kolejności i ile podkładek było pod konusem? ;)
Zgadza się :D

Po przeczytaniu Twojego posta uznałem, że nie będę się już dalej z tym babrał. Idąc też za radą Borafu jutro sprawdzę wymiary osi i zakupię takową (niestety na Allegro nie znalazłem dedykowanej do swojej piasty). Skoro piszesz również, że u Ciebie widelec całkowicie opiera się na gwincie, to i ja nie będę robił z tego problemu ;)
Dziękuję Wam bardzo! :)

"Odniosłem zarazem wrażenie, że gdy los złączy nas nierozerwalnie na wiele lat z rzeczą, rzecz ta przestaje być przedmiotem martwym i wydaje się nam, że żyje myśli i odczuwa."

Tagi:
 









Organizujemy










Partnerzy





Patronat




Objęliśmy patronat medialny nad wyprawami:











CDN ....
Mobilna wersja forum